نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 488
جنين رسيد و سنگين
شد، و همسر آدم احساس سنگينى آن را مىكرد(فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما) پس وقتى سنگين شد اللَّه را كه پروردگارشان باشد بخواندند و
با او عهد و پيمان بستند كه(لَئِنْ آتَيْتَنا) اگر روزى كنى ما را
فرزندى صالحا صالح براى زندگى و بقاء به اينكه فرزندى تام الخلقة و
بىعيب و آفت باشد- چون در هنگام فرزنددار شدن و روزهاى ولادت فرزند آرزوى انسان
اين است- نه اينكه صالح دينى باشد(لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ)
در اين صورت از شكرگزارانت خواهيم بود، نعمتت را اظهار مىكنيم، و در امور خود از
هر چيز به سويت منقطع مىشويم، و به هيچ سببى جز تو نگرائيده و به هيچ چيز جز تو
دست نمىآويزيم.
(فَلَمَّا
آتاهُما صالِحاً) پس وقتى خداوند آن فرزند دلخواهشان را به ايشان داد، و او
را انسانى تام الخلقة و صالح براى بقاء قرار داد و به وسيله او چشم آن دو را روشن
كرد، پدر و مادر(جَعَلا لَهُ شُرَكاءَ فِيما آتاهُما) در فرزنددار
شدن خود براى خدا شريك قرار دادند، و جهتش اين بود كه علاقه و شفقت به آن فرزند
ايشان را وادار كرد تا به هر سببى غير خدا دست آويخته، و در برابر هر چيزى غير خدا
خاضع شوند، با اينكه با خدا شرط كرده بودند كه از شاكرين او باشند، و نعمت او و
ربوبيتش را كفران نكنند، ليكن عهد خود را شكستند، و شرط خود را ناديده گرفتند.
و جز آن
كسانى كه خداوند به ايشان رحم كرده همه مردم اينطورند، يعنى همه همت و نيروى خود
را صرف نقض عهد و خلف وعده و شكستن عهدى مىكنند كه با خدا بستهاند(فَتَعالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ).
در اين قصه
چند احتمال است، اول اينكه منظور بيان حال ابوين از نوع بشر در موقع فرزنددار شدن
و بيان هم، بيان عام نوعى باشد، چون تمامى انسانهايى كه مىآيند و ميروند همه
مولود پدر و مادرى هستند، پس مىتوان گفت كه كثرت اين نوع، نتيجه توالد پدر و مادر
است، هم چنان كه فرموده:(يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ
ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ)[1].
[داستان
شريك قائل شدن براى خدا بعد از فرزند دار شدن، مربوط به آدم و حوا نيست بلكه شرح
حال نوع بشر است]
و غالبا حال
پدر و مادر مخصوصا با در نظر گرفتن اينكه نسبت به فرزندشان محبت و شفقت دارند
اينطور است كه طبعا در امر فرزندشان متوجه و منقطع بسوى خدا مىشوند، هر چند
خودشان به تفصيل توجه و انقطاع خود التفات نداشته باشند، عينا نظير دريانوردى
هستند كه در
[1] هان اى مردم ما شما را از نر و مادهاى آفريديم و اينطور به
صورت نژادها و قبائل مختلف در آورديم. سوره حجرات آيه 13
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 488