نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 428
صورت مورچههاى خرد
بيرون آورد و فرمود: به دوزخ اندر شويد كه از اين كار باكى ندارم، اين است معناى
اصحاب يمين و اصحاب شمال كه در قرآن آمده.
آن گاه از هر
دو فرقه ميثاق گرفت و فرمود:(أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا
بَلى) بعضى به طوع و رغبت عهد كردند و بعضى به كراهت و بر وجه تقيه، در
اينجا خداى تعالى و ملائكه گفتند كه ما شاهديم تا در روز قيامت نگوييد ما از اين
امر غافل بوديم، و يا پدران ما قبل از ما مشرك شدند.
اين عده از
اصحاب اضافه كردند كه احدى از فرزندان آدم نيست مگر اينكه مىداند كه خداى تعالى
پروردگار او است، و اين گفته خدا است كه مىفرمايد:( وَ لَهُ
أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً) و براى او
به رغبت و يا به كراهت تسليم شده است آنكه در آسمانها و زمين است [1] و نيز مىفرمايد:(
فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعِينَ) پس براى خدا
است حجت بالغه، و اگر مىخواست همه شما را هدايت مىكرد [2]
يعنى در روز اخذ ميثاق[3].
[تواتر
معنوى حديث ذر و اشاره به بعض طرق نقل آن در عامه و خاصه]
مؤلف: حديث
ذر به تفصيلى كه در اين روايت آمده به سند موقوف و سند موصول[4]
از عدهاى از اصحاب رسول خدا 6 ابن عباس، عمر بن خطاب، عبد اللَّه بن عمر،
سلمان، ابى هريره، ابى امامه، ابى سعيد خدرى، عبد اللَّه بن مسعود، عبد الرحمن بن
قتاده، ابى الدرداء، انس، معاويه و ابى موسى اشعرى روايت شده است[5].
هم چنان كه
از طرق شيعه از على بن ابى طالب، على بن الحسين، محمد بن على، جعفر بن محمد و حسن
بن على العسكرى[6] (ع) و از
طرف اهل سنت نيز از على بن الحسين، محمد بن على و جعفر بن محمد[7]
به طريق كثيرهاى روايت شده. پس بنا بر اين، مىتوان در باره اين حديث ادعاى تواتر
معنوى[8] كرد.