responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 383
بیان آیات
بیان آیات شریفه ، که قسمت دیگرى از داستان هاى بنىاسرائیل و نافرمانى هایشان را نقل مى کند.
در این آیات چند قسمت دیگر از داستانهاى بنى اسرائیل و نافرمانى هاى ایشان نقل شده که بخاطر نقض عهدى که کردند خداوند به عقوبت گرفتارشان کرده است ، و از ستمگران کسانى برایشان مسلط کرده که شکنجه شان داده اند، این حال اسلاف ایشان بوده از این اسلاف و نیاکان بنى اسرائیل نسلهایى به وجود آمدند که آیات خدا را به بهاى اندکى فروخته و در امر دین بى اعتنایى کردند، مگر عده کمى که از حق نگذشتند.
وَ إِذْ قِیلَ لَهُمُ اسکُنُوا هَذِهِ الْقَرْیَةَ ...
مقصود از (( قریه (( همان سرزمینى است که در بیت المقدس واقع بوده و بنى اسرائیل ماءمور شدند تا آن شهر را فتح نموده و با اهل آنجا که از عمالقه بوده اند جنگیده و ایشان را هزیمت دهند و شهر را تصرف کنند، بنى اسرائیل از این ماءموریت سر باز زده و در نتیجه به سرگردانى در بیابان (( تیه (( مبتلا شدند، تفصیل این داستان در سوره (( مائده (( آیه (( 20 - 26(( گذشت .
(( و قولوا حطه و ادخلوا الباب سجدا...(( گفتار در پیرامون نظیر این آیه در سوره (( بقره (( آیه (( 58 - 59(( گذشت ، و جمله (( سنزید المحسنین (( در موضع جواب از سؤ ال مقدر است ، کانه بعد از آنکه فرمود: (( یغفر لکم خطیئاتکم (( کسى مى پرسد: دیگر چه ؟ مى فرماید: ما نیکوکاران را زیاده مى دهیم .
وَ سئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتى کانَت حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فى السبْتِ ...
یعنى از بنى اسرائیل حال اهل آن قریه اى را که در ساحل دریا قرار داشت بپرس . مقصود از (( حاضر دریا بودن (( در نزدیکى دریا و مشرف به آن قرار داشتن است . (( یعدون (( از (( تعدى (( و در اینجا مقصود تجاوز از آن حدود و مقرراتى است که خداوند براى روز شنبه یهود جعل فرموده بود، و آن این بود که بخاطر بزرگداشت این روز شکار ماهى را ترک کنند. (( اذ تاتیهم حیتانهم (( مقصود از (( ماهى هاى ایشان (( ماهى هاى سمت ایشان است . (( یوم سبتهم شرعا(( کلمه (( شرع (( جمع (( شارع (( است که به معناى ظاهر و آشکار است ، یعنى روزهاى شنبه ماهى هاى سمت ایشان خود را آشکار مى کردند و روى آب پیدا مى شدند. (( و یوم لا یسبتون لا تاتیهم (( یعنى تجاوزشان از حدود خدایى روز شنبه بود که ماهى ها روى آب آشکار مى شدند و ایشان ممنوع از صید بودند، و اما بعد از روز شنبه که مجاز در صید بودند ماهى ها نزدیک نمى آمدند،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 383
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست