responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 316

قدرت خود را در نگهدارى و فوت نشدن آن بكار مى‌بندد.

از ظاهر جمله‌(وَ أْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِها) بر مى‌آيد كه ضمير ها به آن مواعظ و آداب و شرايعى بر مى‌گردد كه جمله‌(مِنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ) اشاره به آن مى‌كرد، و اخذ به أحسن ، كنايه است از حسن ملازمت در آن امور، و پيروى و اختيار آن، وجه اين كنايه هم اين است كه اگر كسى در كارهايش همواره پى خوبى باشد طبعا از خوب و بد هر چيز و هر عمل، خوب آن را انتخاب مى‌كند و همچنين از خوب، خوبتر را زيرا غريزه زيبا پسنديش او را وادار مى‌كند به اينكه خوبتر را برگزيند. پس اخذ به احسن امور، لازمه زيباپسندى است. و بنا بر اين، معناى جمله اين است كه: قوم خود را دستور ده تا از گناهان و زشتى‌ها دورى نموده و ملازمت كنند آنچه را از حسنات كه تورات به سوى آن هدايت مى‌كند.

نظير اين آيه در كنايه آيه شريفه‌(الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ)[1] است.

[مقصود از جمله:(سَأُرِيكُمْ دارَ الْفاسِقِينَ) در آيه شريفه و وجوهى كه در معناى آن گفته شده است‌]

(سَأُرِيكُمْ دارَ الْفاسِقِينَ)- از ظاهر سياق بر مى‌آيد كه مراد از اين فاسقان آن كسانى باشد كه با زير بار نرفتن هدايت موسى و نپذيرفتن دستور اخذ به احسن، مرتكب فسق شده‌اند، يعنى طريق احسان در امور و پيروى حق و رشد را ملازمت نكرده‌اند، چون كسى كه نسبت به طريق حق فسق ورزد خداوند او را از راه راست به سوى پيروى و دنبال كردن گناهان منحرف مى‌سازد، و از رشد به سوى ضلالت مى‌كشاندش، و در نتيجه همانطورى كه در آيه بعد تفصيل مى‌دهد سرانجام كارش به خسران و هلاكت مى‌كشد.

بنا بر اين، آيه بعدى كه مى‌فرمايد:(سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ) تفسير و يا شبه تفسيرى است براى جمله‌(سَأُرِيكُمْ دارَ الْفاسِقِينَ). بعضى‌ها گفته‌اند: مقصود از دار فاسقان خانه تبهكاران جهنم است، و در حقيقت كلام مشتمل بر تهديد و تحذير است. بعضى ديگر گفته‌اند: مراد از آن خانه‌هاى فرعون و فرعونيان است، بعضى ديگر گفته‌اند: مراد از آن خانه‌هاى عاد و ثمود است. مفسرينى ديگر آن را به خانه‌هاى عمالقه و غير ايشان كه در شام بوده تفسير كرده و در معناى آيه گفته‌اند: به زودى خداوند شهر شام و خانه‌هاى آنجا را به شما نشان مى‌دهد. بعضى ديگر در معناى آن گفته‌اند: بزودى حكومت و قدرت به دست مردمى فاسق مى‌افتد و ايشان بر شما حكومت خواهند كرد.


[1] اگر سخن را شنوند و نيكوترش را پيروى كنند بشارت بده همان كسانند كه خدايشان هدايت كرده و آنها خردمندانند. سوره زمر آيه 18

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 316
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست