نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 264
(وَ ما
وَجَدْنا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ ...) در مجمع البيان فرموده: مقصود از عهد وفاى به آن
است، هم چنان كه گفته مىشود:
فلانى
عهد ندارد و مقصود اين است كه به عهد خود وفا نمىكند[1].
و اما اينكه اين چه عهدى بوده؟ ممكن است مراد عهدى باشد كه خداى تعالى بوسيله
آياتش با آنان منعقد كرده، و يا عهدى باشد كه ايشان با خدا بستهاند كه او را
بپرستند و در عبادتشان چيزى را شريك او نگيرند، چه برهان احتياج ممكن به واجب خود
از بديهيات عقل آنان است، اين معناى عهد، و معناى آيه از آنچه گذشت بدست مىآيد.
بحث روايتى
[ (روايتى در ذيل جمله:( وَ ما وَجَدْنا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ))]
مرحوم كلينى
در كتاب كافى به سند خود از حسين بن حكم نقل كرده كه گفت عريضهاى به عبد صالح
(حضرت موسى بن جعفر ع) نوشته و در آن نامه به عرضشان رسانيدم كه من در باره گفتار
ابراهيم (ع) كه عرض كرد:(رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى) در شك هستم
و خيلى علاقمندم به اينكه شما در اين باره توضيحى جهت من مرقوم داريد. حضرت در
جواب نوشته بودند: ابراهيم به خداوند و مساله بعثت ايمان داشت، ولى دوست مىداشت
ايمان خود را بيشتر كند، و در مرد شاكى مانند تو خيرى نيست سپس اضافه فرموده بودند
كه شك وقتى است كه انسان يقين نداشته باشد، وقتى يقين آمد شك از بين مىرود، آن
گاه نوشته بودند: خداى عز و جل مىفرمايد:(وَ ما وَجَدْنا
لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ وَ إِنْ وَجَدْنا أَكْثَرَهُمْ لَفاسِقِينَ) و اين آيه
در باره اشخاص شاك نازل شده است[2].
مؤلف: انطباق
اين آيه با بيان سابق ما روشن است، مخصوصا دنبالهاى كه اين حديث به روايت عياشى
از حسين بن حكم واسطى دارد، و آن اين است كه فرمود: اين آيه در باره اهل شك نازل
شده[3].