نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 255
حال جمعيتها اينچنين
بوده كه با رسيدن نعمتهاى مادى و محسوس، مغرور و از عالم ما وراى حس غافل
مىشدند، عذاب خدا بدون اطلاع قبلى آنان و بطور ناگهان، همه را نابود مىكرده، آيا
با اين حال جمعيتها مىتوانند از عذابى كه شبانه و در حال خواب آنها را از بين
ببرد ايمن بوده باشند؟.
(أَ وَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنا ضُحًى وَ هُمْ
يَلْعَبُونَ) كلمه ضحى به معناى اوائل روز و موقع پهن شدن نور خورشيد
است. و منظور از لعب تنها بازى نيست، بلكه همين كارهايى هم كه انسان
به منظور رفع حوائج زندگى دنيا و برخوردار شدن از مزاياى شهوات انجام مىدهد در
صورتى كه بخاطر تحصيل سعادت حقيقى و خلاصه در راه طلب حق نبوده باشد لعب است. پس
اينكه فرمود:(وَ هُمْ يَلْعَبُونَ) كنايه است از اشتغال
به دنيا، و چه بسا گفته شده كه لعب استعاره از هر عملى است كه سودى در
آن نباشد، اگر اين معنا را قبول كنيم ممكن است بگوييم: جمله(وَ هُمْ
نائِمُونَ) در آيه قبلى هم استعاره از غفلت است- معناى بقيه الفاظ آيه روشن است
لذا به آيه ديگر مىپردازيم.
[مكر خدا
به عنوان مجازات صحيح و مكر ابتدايى از خداوند ممتنع است]
(أَ فَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ
الْخاسِرُونَ) كلمه مكر به معناى اين است كه شخصى ديگرى را
غافلگير كرده و به او آسيبى برساند، اين عمل از خداى تعالى وقتى صحيح است كه به
عنوان مجازات صورت بگيرد، انسان معصيتى كند كه مستحق عذاب شود، و خداوند او را از
آنجايى كه خودش نفهمد معذب نمايد و يا سرنوشتى براى او تنظيم كند كه او خودش با
پاى خود و غافل از سرنوشت خود بسوى عذاب برود، و اما مكر ابتدايى و بدون اينكه
بنده معصيتى كرده باشد، البته صدورش از خداوند ممتنع است، و ما اين معنا را مكرر خاطرنشان
كردهايم.
نكته بسيار
لطيفى در اين سه آيه يعنى آيه(أَ فَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرى) و آيه(أَ وَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرى) و آيه(أَ
فَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ) بكار رفته و آن اين است كه در دو آيه اول
فاعل امن را اسم ظاهر (اهل القرى) آورده، با اينكه ممكن بود در آيه
دومى ضمير بياورد و بفرمايد: او امنوا ليكن اين كار را نكرد تا ضمير
در آيه سومى كه فاعل فعل است به هر دو آيه برگشته و در نتيجه جمعيت هلاك شده در
خواب غير از جمعيتى به حساب آيد كه در حالت غفلت و لعب دستخوش عذاب شدند.
و اما اينكه
فرمود:(فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ
الْخاسِرُونَ) جهتش را در آيه اول بيان كرد، و آن اين بود كه فرمود:
ايمن بودن از مكر خدا در حقيقت خود مكرى است از خداى تعالى كه دنبالش عذاب است، پس
صحيح است گفته شود: مردم ايمن از مكر خدا زيانكارانند، زيرا
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 255