نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 23
به ضميمه آيات بعديش
با اجمالى كه در آيه(وَ لَقَدْ
مَكَّنَّاكُمْ ...) بود منطبق شود.
خطابى كه در
جمله(وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ...) است خطاب به عموم
آدميان و خطابى است امتنانى، هم چنان كه در آيه قبلى هم گفتيم كه لحن كلام لحن منت
نهادن است، زيرا مضمون، همان مضمون است و تنها تفاوت بين آن دو اجمال آن و تفصيل
اين است.
بنا بر اين،
اينكه مىبينيم از خطاب عمومى:(وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ) به خطاب
خصوصى(ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ) منتقل شد
براى بيان دو حقيقت است:
[سجده
ملائكه براى جميع بنى آدم و براى عالم بشريت بوده است]
حقيقت اول
اينكه سجده ملائكه براى جميع بنى آدم و در حقيقت خضوع براى عالم بشريت بوده، و اگر
حضرت آدم (ع) قبلهگاه سجده ملائكه شده از جهت خصوصيت شخصيش نبوده، بلكه از اين
باب بوده كه آدم (ع) نمونه كامل انسانيت بوده، و در حقيقت از طرف تمام افراد انسان
به منزله نماينده بوده است، هم چنان كه خانه كعبه از جهت اينكه حكايت از مقام
ربوبى پروردگار مىكند قبلهگاه مردم قرار گرفته است، و اين معنا از چند جاى
داستان آدم و ابليس استفاده مىشود:
اول: از قضيه
خلافتى كه آيات 30- 33 سوره بقره متعرض آن است، چون از
اين آيات بر مىآيد كه مامور شدن ملائكه به سجده متفرع بر خلافت مزبور بوده، و
خلافت مزبور بطورى كه ما استفاده كرديم و در تفسير آن آيات بيان نموديم مختص به
آدم (ع) نبوده، بلكه در همه افراد بشر جارى است. پس سجده ملائكه سجده بر جميع
افراد انسان است.
دوم: از آنجا
كه ابليس گفت:(فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ
الْمُسْتَقِيمَ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ
خَلْفِهِمْ)، چون قبل از اين آيه ذكرى از بنى آدم به ميان نيامده بود، و ابليس
ابتداء و بدون اينكه حرفى از بنى آدم در بين باشد متعرض اغواى بنى نوع بشر گرديد.
و در
سوره حجر هم از او چنين حكايت شده كه گفت:(رَبِّ
بِما أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ
أَجْمَعِينَ)[1] و نيز در
سوره ص گفته است(فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ
أَجْمَعِينَ)[2] و اگر جميع
افراد بشر مسجود ابليس و ملائكه نبودند جا نداشت كه ابليس اينطور در مقام انتقام
از آنان برآيد.
سوم: علاوه
بر همه اينها خطاباتى كه در سوره بقره و سوره طه خداوند
با آدم
[1] پروردگارا بخاطر اينكه مرا گمراه كردى هر آينه در زمين لذات
مادى و زمينى را در نظر آنان زينت مىدهم و بطور مسلم همهشان را گمراه مىكنم.
سوره حجر آيه 39
[2] پس به عزت تو قسم تمام آنها را گمراه مىكنم. سوره ص آيه 82
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 23