نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 32
آيه آن را دفع
مىنمايد.
(وَ
لَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ ...) حيق به
معناى حلول و رسيدن است، در مفردات راغب است كه بعضىها گفتهاند:
اصل
حيق ، حق بوده، و با قلب قاف به ياء
بدين صورت درآمده است، مانند كلمه زال كه اصلش زل بوده
است، و لذا در آيه(فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطانُ) بعضىها
قرائت كردهاند: فازالهما الشيطان و به همين منوال است
ذمه و ذامه [1].
و اما
استهزاء كفار به پيغمبران عبارت بوده از اينكه عذابى را كه آن حضرات مردم را
از آن بيم مىدادهاند و به نزول آن تهديد مىكردهاند مسخره مىنمودند، و در نتيجه
همان عذاب بر آنان نازل مىشد، در آيه اول خداوند هم رسول گرامى خود را دلخوش كرده
و هم مشركين را انذار نموده، و در آيه دوم مردم را به اينكه از شنيدن موعظه پند
گيرند امر فرموده است.