نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 523
مساله پيروى از قوانين به اينجا خاتمه نمىيابد،
و مجتمع بشرى تنها به اينكه مردم از ترس قوانين جزائى به دستورات عملى عمل كنند
اكتفاء نمىكند، بلكه غرض نهائيش اين است كه افراد در اثر ممارست و مراقبت بر عمل
به آن داراى فضائلى نفسانى شوند، چون اصولا مداومت بر عمل نيك آدمى را به اخلاقى
كه مناسب با آن عمل و با هدف اصلى از تشكيل جامعه است متخلق مىسازد، و اين اخلاق
همان چيزى است كه جوامع بشرى آن را فضائل انسانى نام نهاده و همه افراد را به كسب
آن تحريك نموده و مقابل آن را رذائل ناميده و مردم را از آن بر حذر مىدارد.
خواهيد گفت
كه مگر قوانين هر مجتمعى اين آثار حسنه را در روحيات افراد مىگذارد؟ چه بسيار
قوانينى كه بر عكس در روحيات مردم اثر سوء دارد؟ البته اين سؤال به جا است ليكن ما
فعلا كارى به اين جهت نداريم كه اثر قوانين وضع شده در جوامع مختلف بشرى مختلف
است، تنها مىخواستيم بگوييم سنن و قوانين اجتماعى در روحيات اثر مستقيم دارد،
البته معلومست كه قوانين صحيح و دستور العملهاى نيك در تخلق به فضائل، و قوانين
بد در تخلق به رذائل مؤثر است و اين صفات نيك و بد اخلاقى گر چه از نظر اينكه
اوصافى هستند روحى و مستقيما اختيارى انسان نبوده و ضامن اجرايى براى آن نيست، و
لذا جوامع بشرى هم براى تخلف از آن، قوانينى جزائى وضع نكردهاند، ليكن از نظر
اينكه گفتيم عمل به دستورات عملى در تخلق به فضائل و تخلف از آن دستورات در تخلق
به رذائل مؤثر است از اين جهت همين بكار بستن دستورات عملى، خود ضامن اجراى آن
خواهد بود.
خلاصه اينكه
اختيارى بودن عمل كافى است كه كسب فضائل و دورى از رذائل هم اختيارى باشد، با اين
تفاوت كه عمل خودش اختيارى انسانى است و ليكن اخلاق به واسطه عمل اختيارى است، و
همين مقدار از اختيارى بودن كافى است كه صحيح باشد عقل در باره كسب فضائلش اوامرى
صادر نموده، مثلا بگويد: در مقام كسب فضيلت شجاعت، عفت و عدالت برآى و در باره
دورى از رذائل آن نواهىيى صادر كرده و بگويد: از تهور، خمود، طمع، ظلم و امثال آن
دورى جوى، چنان كه همين مقدار اختيارى بودن بس است براى اينكه ثواب و عقاب عقلى هم
كه همان مدح و ذم است براى آن تصور نمود.
[انواع امر
و نهى: جزائى- اخلاقى]
و خلاصه، در
اين مرحله يعنى مرحله تخلف از احكام اخلاقى هم مرتبهاى از گناه وجود دارد بلكه
مرتبه آن فوق مرتبه گناه در مرحله عمل است، بنا بر اين در باره فضائل و رذائل
اخلاقى نيز حاكمى هست كه به وجوب تحصيل اين و لزوم اجتناب از آن حكم كند و آن عقل
آدمى است كه به طور كلى بنايش بر اين است كه وقتى عمل به يكى از دو چيز متلازم را
ممكن
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 523