responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 6  صفحه : 308

سلطنت‌هاى غيبى را صريحا به بعضى از بندگان خدا مانند ملائكه نسبت داده، از آن جمله فرموده است:(حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ)[1] و نيز فرموده:

(قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ)[2] و نيز فرموده:( وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً. وَ النَّاشِطاتِ نَشْطاً. وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً. فَالسَّابِقاتِ سَبْقاً. فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً.)[3] و نيز فرموده:(مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‌ قَلْبِكَ)[4] و آيات كريمه قرآن در اين باره بسيار زيادند. در باره شيطان و جنود او هم مى‌فرمايد:(إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ)[5] و در باره شفاعت انبيا و غير انبيا در آخرت و همچنين در باره معجزات آنها در دنيا آيات زيادى هست، و اى كاش مى‌فهميديم چه فرق است بين آثار مادى و غير مادى كه اين آقايان آثار مادى را از قبيل سردى و گرمى را بدون هيچ استنكاف و انكارى براى هندوانه و عسل اثبات مى‌كنند، و اما وقتى به آثار غير مادى مى‌رسند اسمش را سلطه غيبى گذاشته و آن را انكار مى‌كنند. اگر اثبات تاثير براى غير خدا قدغن است فرقى بين آثار مادى و غير مادى نيست، و اگر جايز است كه چيزى به اذن خدا داراى اثر شود باز هم فرقى بين مادى و غير مادى نيست، و هر دو يكسانند.

بحث روايتى‌

[ (رواياتى در ذيل آيات مربوط به شهادت كافر و شان نزول آنها)]

در كافى از على بن ابراهيم از رجال روايتى خود (اسم رجال را ذكر نكرده) نقل‌


[1] تا لحظه‌اى كه اجل يكى از شما فرا رسد فرستادگان ما او را قبض روح مى‌كنند و آنها عاجز نمى‌شوند. سوره انعام آيه 62.

[2] بگو شما را ملك الموت قبض روح مى‌كند. سوره سجده آيه 11.

[3] سوگند به فرشته‌گانى كه جان‌هاى كفار را به شدت هر چه تمام‌تر مى‌گيرند، و چه به شدت گرفتنى. و سوگند به نفوس مؤمنين كه در هنگام جان دادن بانشاطند، و چه نشاطى. پس آن گه سوگند به فرشته‌گانى كه جان‌هاى مؤمنين را نيز مى‌ستانند و چه به نرمى ستاندنى. و سوگند به فرشته‌گانى كه ارواح مؤمنين را به شتاب به جنت مى‌برند، و چه به شتاب بردنى. و سوگند به فرشته‌گانى كه در امور بندگان تدبير مى‌كنند. سوره نازعات آيه 6.

[4] كسانى كه با جبرئيل دشمنى مى‌ورزيدند از غيظ بميرند، زيرا اين جبرئيل است كه كتاب را به اذن خدا به قلب تو نازل كرد. سوره بقره آيه 98.

[5] او مى‌بيند شما را، او و لشكريانش، به طورى كه شما نمى‌بينيد آنها را، آرى ما شيطانها را دوستان كسانى قرار داده‌ايم كه ايمان نياوردند. سوره اعراف آيه 27.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 6  صفحه : 308
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست