responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 6  صفحه : 201

بت‌ها قربانى شود. پرسيدند ازلام چيست؟ حضرت فرمود: همان تير چوب‌هايى كه با آن قرعه مى‌انداختند.[1] و در كافى به سند خود از عطاء بن يسار از ابى جعفر (ع) نقل مى‌كند كه فرمود: رسول اللَّه 6 فرموده است: هر مسكرى حرام و هر مسكرى خمر است.[2] مؤلف: اين روايت از طرق اهل سنت از عبد اللَّه بن عمر از رسول اللَّه 6 نقل شده، و لفظ آن چنين است: هر مسكرى خمر و هر خمرى حرام است و بيهقى و ديگران آن را نقل كرده‌اند[3] و از طريق ائمه اهل بيت (ع) نقل اين روايت كه: هر مسكرى حرام و هر چيزى كه با آن قمار شود ميسر است، به حد استفاضه رسيده است.

و در تفسير عياشى از ابى الصباح از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: من از آن جناب از نبيذ و خمر پرسيدم كه آيا هر دو به يك منزلت و هر دو حرامند؟ فرمود: نه، نبيذ به منزله خمر نيست، زيرا خداى تعالى خمر را حرام كرده چه كم باشد و چه زياد، كما اينكه ميته و خون و گوشت خوك كم و زيادش را حرام نموده، و رسول اللَّه 6 از هر مشروبى مسكرش را تحريم كرده، و البته هر چه را كه رسول اللَّه 6 تحريم كند خدا تحريم كرده است‌[4].

و در كافى و تهذيب به اسناد خود از امام موسى بن جعفر (ع) نقل كرده كه فرمود: خداى تعالى شراب را حرام نكرده از جهت اينكه با اسم آن دشمن است، بلكه آن را تحريم فرموده براى خاطر آثار سوء و عاقبت وخيم آن، بنا بر اين هر چيزى كه در اثر و عاقبت سوء با آن شريك باشد آن هم خمر و حرام است‌[5][6].

و در روايت ديگرى است كه هر چيزى كه كار خمر را بكند خمر است‌[7].

مؤلف: اخبار در حرمت خمر و ميسر از طريق شيعه و سنى از حد شمار بيرون است، اگر كسى بخواهد به همه آنها اطلاع پيدا كند بايد به كتب حديث مراجعه نمايد.


[1] كافى ج 5 ص 122 ح 1.

[2] كافى ج 6 ص 408 ح 3.

[3] سنن بيهقى ج 8 ص 288.

[4] تفسير عياشى ج 1 ص 340 ح 184.

[5] كافى ج 6 ص 412 ح 1.

[6] تهذيب ج 9 ص 112 ح 221.

[7] كافى ج 6 ص 412 ح 2.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 6  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست