نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 185
نتيجه مباح شوند، نيست. (دقت بفرمائيد).(وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا ...) تاكيد
امرى است كه قبلا به اجتناب از اين پليدىها كرده بود، و وجه تاكيد نخست اين است
كه امر مىكند به اطاعت خداوند سبحان كه امر تشريع بدست اوست، و در ثانى به اطاعت
رسول اللهى كه اجراى دستورات شرع محول به اوست، و در ثالث به تحذير صريح از
مخالفت.
و در اين
فقره:(فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى
رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ) تاكيدى است كه در آن معناى تهديد است،
مخصوصا از جهت اينكه مىفرمايد: فاعلموا زيرا اين خود اشاره است به
اينكه شما مرتكبين خمر و ميسر و غيره و نافرمانيهاى خود را يك نوع غلبه بر رسول
اللَّه 6 پنداشتهايد، و نفهميديد، يا فراموش كرديد كه رسول اللَّه 6 در اين
بين سود و زيانى ندارد، و جز رسانيدن پيغام و تبليغ ماموريت خود وظيفه ديگرى
ندارد، و اين نافرمانيها برگشتش به دشمنى با خداى تعالى است، و ندانستيد كه شما در
حقيقت در مقام معارضه با ربوبيت پروردگار خود بر آمدهايد.
سابقا در اول
همين بحث گذشت كه اين آيات در تحريم خمر و ميسر و غيره مشتمل بر فنون مختلفى است
از تاكيد. يكى ابتداى به جمله(يا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا) آن گاه بكار رفتن كلمه حصر انما سپس پليد خواندن آن
گناهان، بعد از آن نسبت دادن آنها به عمل شيطان، و امر صريح به اجتناب و اميد
داشتن به رستگارى در دورى و اجتناب از آنها، بعد از آن بر شمردن مفاسد عمومى آنها
يعنى عداوت و بغضا، و انصراف از نماز و ذكر خدا، سپس توبيخ مرتكبين به اينكه از
نهى الهى متاثر و منتهى نمىشوند، آن گاه امر به اطاعت خدا و رسول و تحذير از
مخالفت، و بعد از همه اينها تهديد به اينكه اگر بار ديگر مرتكب شوند و از دستور
خدا سرپيچى كنند بدانند كه سرپيچيشان بعد از اتمام حجت و بلاغ مبين بوده است.
[چگونه
شيطان با شراب و قمار بين آدميان دشمنى و كينه ايجاد كرده، آنان را از ذكر خدا و
نماز وجوه مختلفى كه در بيان مراد آيه:(لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ
آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جُناحٌ فِيما طَعِمُوا) گفته شده
است]
(لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جُناحٌ فِيما طَعِمُوا
...) طعم و طعام به معناى خوردن است، و تنها در
خوردنىها بكار مىرود، نه خوردنيها و آشاميدنيها، و در لسان اهل مدينه به معناى
گندم است، گاهى هم اين كلمه به معناى چشيدن مزه طعام مىآيد، در آن صورت هم در
معناى آشاميدن و هم در معناى خوردن استعمال مىشود، كما اينكه در قرآن در آنجا كه
مىفرمايد:(فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ
يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي)[1] به معناى
آشاميدن آمده و در بعضى از احاديث كه رسول اللَّه