نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 179
( يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ
الشَّيْطانُ) تا آنجا كه مىفرمايد: (إِنَّهُ
يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ ) يعنى هان
اى بنى آدم زنهار كه شيطان فريبتان ندهد، چه او و نفرات او شما را مىبينند از
جايى كه شما آنان را نمىبينيد، بيان فرموده است كه دعوت او نظير دعوت يك انسانى
از ديگرى به گفتن او و شنيدن آن ديگرى نيست، بلكه بطوريست كه داعى (شيطان) مدعو
(انسان) را مىبيند، و ليكن مدعو، داعى را نمىبيند، و آيه شريفه(مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ.
مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ)[1] در حقيقت
تفصيل آن اجمالى است كه ما از آن آيات استفاده كرديم، چه صريحا مىفرمايد: اعمال
شيطان به تصرف و القا در دلها است، از اين راه است كه انسان را به ضلالت دعوت
مىكند.
پس از آنچه
گفته شد اين معنا به خوبى روشن گرديد كه: رجس و شيطانى بودن شراب و ساير مذكورات
در آيه از اين جهت است كه اينها كار آدمى را به ارتكاب اعمال زشتى كه مخصوص به
شيطانست مىكشانند، و شيطان هم جز اين كارى ندارد كه وسوسههاى خود را در دلها راه
داده و دلها را گمراه كند، و از همين جهت در آيه مورد بحث آنها را رجس ناميده، چون
در آيات ديگرى هم گمراهى را رجس خوانده، از آن جمله فرموده است:(وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما
يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا
يُؤْمِنُونَ وَ هذا صِراطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيماً)[2] آن گاه در
آيه بعدى اين معنا را كه رجس بودن اينها ناشى از اين است كه عمل شيطانيست بيان
نموده و مىفرمايد:( إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ
بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ
عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ)- شيطان از دعوت به اينگونه اعمال جز
شر شما را نمىخواهد، و لذا گفتيم رجس از اعمال شيطانى است.
خواهيد گفت
ملخص اين بيان اين شد كه معناى رجس بودن شراب و امثال آن اين
[1] و پناه مىبرم به پروردگار مردم از شر شيطانى كه داراى
وسوسهها است و بمحضى كه بندگان خدا از شرش به خداى خود پناه مىبرند مىگريزد،
همان شيطانى كه در دلهاى مردم وسوسه مىكند پناه مىبرم از شر شيطانهاى انسى و
جنى. سوره ناس آيه 6.
[2] و كسى را كه خدا بخواهد گمراهش كند سينهاش را تنگ نموده و
او را نسبت به ايمان و عمل صالح بى ميل مىسازد، تو گويى تكليف وى به ايمان و عمل
صالح تكليف بپرواز به آسمان است. آرى خداوند اينطور عذاب گمراهى را كيفر كفر كسانى
قرار مىدهد كه ايمان نياوردند، و اين است راه پروردگار تو در حالى كه مستقيم است.
سوره انعام آيه 126.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 179