نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 635
و در همان كتاب آمده كه آيات سوره مائده يعنى از
آيه:(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا
الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ
... فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ) (كه
مجموعا سه آيه است) در شان عبد اللَّه بن ابى نازل شده.[1]
و باز در همان كتاب است كه ابن ابى شيبه و ابن جرير از عطية بن سعد روايت كردهاند
كه گفت: عبادة بن صامت از قبيله بنى الحارث بن خزرج نزد رسول خدا 6 آمد و عرضه
داشت: يا رسول اللَّه من در ميان يهود دوستانى دارم كه عددشان بسيار است و ليكن من
به خاطر خدا و رسول او از دوستى و ولايت يهود بيزارى مىجويم و با خدا و رسول
دوستى مىكنم.
عبد اللَّه
بن ابى گفت: من مردى ترسو هستم، مىترسم در اثر بيزارى از ولايت و محبت يهود بلائى
به سرم بيايد، من هم چنان دوستى و پيمانم را با آنان حفظ مىكنم، رسول خدا 6
بطور محترمانه به عبد اللَّه بن ابى فرمود: اى ابا الحارث! تو گمان كردهاى، اينكه
از چشمپوشى از ولاء يهود بخل ورزيدى و دعوت عباده را در اين باب نپذيرفتى به نفع
تو است؟ و تو از آن سود مىبرى و عباده نمىبرد؟ عبد اللَّه گفت: اينك قبول
مىكنم، اينجا بود كه خداى تعالى آيات:(يا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ
أَوْلِياءُ بَعْضٍ ... وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ)، (كه بنا بر
اين حديث هفده آيه در شان اين واقعه نازل شده است).[2]
و باز در همان كتاب است كه ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه گفت:
عبد اللَّه
بن ابى بن سلول ايمان آورد ولى به بهانه اينكه بين او و بنى قريظه و بنى النضير
سوگندى برقرار است، گفت: من مىترسم گرفتار شوم و لذا از اسلام برگشت و كافر شد
ولى عبادة بن صامت گفت: من براى خاطر خدا از سوگندى كه با بنى قريظه و بنى النضير
داشتم بيزارى جسته، ولايت خدا و رسول او و مؤمنين را قبول دارم.
پس خداى
تعالى آيات زير را در اين واقعه نازل كرد:(يا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ ...
فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ) كه منظور از
بيمار دل عبد اللَّه بن ابى است و تا آنجا كه مىفرمايد:(إِنَّما
وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ
الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ)، كه منظور از اين
مؤمنين عبادة بن صامت و همه اصحاب رسول خدا 6 است و تا آنجا كه مىفرمايد: