نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 600
دست مىآيد كه علم به حق بودن قضاوت، شرط در جواز
حكم است و كسى كه حكم مىكند و علمى به حق بودن آن ندارد عمل غير مجازى انجام داده
و در آتش خواهد بود، براى اينكه در اين عمل از هواى نفس پيروى كرده و علاوه بر اين
چنين حكمى مصداق حكم جاهليت بوده، چون حكم جاهليت عبارت است از هر حكمى كه مستند
به خدا نباشد. و اما بالنسبة به معناى دوم دليلش مقابلهاى است كه بين دو حكم واقع
شده- و خدا داناتر است-.
و در تفسير
طبرى از قتاده روايت كرده كه در تفسير آيه:(إِنَّا أَنْزَلْنَا
التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ
أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ) گفته است:
اما ربانيون
عبارتند از فقهاى يهود، و اما احبار عبارتند از علماى ايشان[1]
و اضافه كرده است كه چنين به ما رسيده كه رسول خدا 6 بعد از آنكه اين آيه نازل
شد فرمود: به حكم اين فرمان بعد از اين، ما بر يهود و غير آنان از اهل اديان حكم
خواهيم كرد[2].
مؤلف: اين
روايت را سيوطى نيز در تفسير آيه شريفه:(إِنَّا أَنْزَلْنَا
التَّوْراةَ ...) از عبد بن حميد و از ابن جرير از قتاده نقل كرده[3].
و ظاهر روايت
اين است كه آنچه كه گفت از رسول خدا 6 برايش نقل شده مربوط به آيه شريفه است،
يعنى خواسته است بگويد دليل بر اينكه ربانيين فقها و احبار علماى يهودند خود آيه
است، و بنا بر اين اشكالى متوجه وى مىشود كه آيه شريفه بيش از اين دلالت ندارد كه
بايد طبق تورات در بين يهود حكم كرد، چون در آيه آمده: للذين هادوا ،
پس نه غير يهود را شامل مىشود و نه حكم به غير تورات نسبت به يهود را، در حالى كه
ظاهر روايت اين است كه مىخواهد بگويد: به غير تورات بر يهود و غير يهود حكم
مىشود، مگر آنكه منظور از اين كلام رسول خدا 6 كه در روايت فرمود: (از اين پس
ما بر يهود و غير آنان از اهل اديان حكم خواهيم كرد) اين باشد كه ما انبيا بر يهود
و غير يهود حكم مىكنيم و اين علاوه بر سستى و سخافت هيچ ارتباطى با آيه ندارد.
و ظاهرا بعضى
از راويان در نقل آيه دچار اشتباه شده و گويا رسول خدا 6 اين كلام را بعد از
جمله:( وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِ) ....(فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ ) (تا آخر آيات)
فرموده كه در اين صورت روايت با همان مطلبى منطبق مىشود كه گفتيم از ظاهر آيه بر
مىآيد و آن اين است كه ضمير در كلمه بينهم به عموم مردم بر مىگردد
نه به خصوص يهود، راوى اشتباها به جاى اين آيه آن آيه را آورده است.