نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 560
انداختهاند و يا لفظ آن را و يا جاى آن را تغيير
دادهاند و يا تصرفاتى ديگر كردهاند، اين آن نظريهاى است كه از قرآن كريم در
باره تورات استفاده مىشود و بحث دقيق و مفصل هم به همين نتيجه مىرسد.
[تورات،
متناسب با استعداد بنى اسرائيل، مشتمل است بر مقدارى از هدايت نه كل هدايت]
(إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا
النَّبِيُّونَ) اين آيه شريفه به منزله تعليل است براى مطالبى كه در آيه
قبلى ذكر شده و اين آيه و آيات بعد از آن بيانگر اين معنايند كه خداى سبحان براى
امتها با اختلافى كه در عهد و عصر آنهاست شرايعى تشريع كرده و آن شرايع را در
كتبى كه نازل كرده قرار داده تا به وسيله آن شرايع هدايت شوند و راه را از چاه
تشخيص دهند و هر وقت با يكديگر بر سر حادثهاى اختلاف كردند به آن كتاب و شريعت
مراجعه نمايند و انبيا و علماى هر امتى را دستور داده كه بر طبق آن شريعت و كتاب
حكم كنند و آن شريعت را به تمام معنا حفظ نمايند و به هيچ وجه اجازه ندهند كه
دستخوش تغيير و تحريف گردد و در مقابل حكمى كه مىكنند چيزى از مردم مطالبه نكنند
كه هر چه مطالبه كنند ثمنى قليل است و در اجراى احكام الهى از احدى نترسند و تنها
از خداى تعالى بترسند.
و اين معانى
را با شدت هر چه بيشتر تاكيد كرده و آنان را از پيروى هواى نفس و تفتين دنياپرستان
بر حذر باشند و اگر به اختلاف امتها و زمانها احكامى مختلف تشريع كرده براى اين
بوده كه امتحان الهى تمام شود چون استعداد زمانها به مرور مختلف مىشود و معلوم
است كه دو استعداد مختلف از نظر شدت و ضعف با يك تربيت علمى و عملى و بر يك روال
استكمال نمىكند هر استعدادى براى رسيدن به كمال مكتبى و تربيتى خاص به خود لازم
دارد.
پس اينكه
فرمود:(إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ
نُورٌ) معنايش اين است كه ما تورات را نازل كرديم كه در آن مقدارى احكام و
معارف الهى و مايه هدايت وجود دارد و مقدارى نور بر حسب حال بنى اسرائيل و استعداد
آنان در آن هست (آرى كلمه فيها دليل روشنى است بر اينكه اولا آنچه در تورات فعلى
هست هدايت نيست بلكه در ميان مطالب تورات، هدايت وجود دارد و ثانيا آنچه از هدايت
در تورات هست پارهاى از هدايت است نه كل هدايت و خلاصه چنان نيست كه براى همه بشر
و در همه قرون كافى باشد مترجم ).
و خداى تعالى
در قرآن كريمش اخلاق عمومى بنى اسرائيل و خصوصيات نژادى آنان و مقدار فهمشان را
ذكر كرد، به همين جهت در تورات از هدايت جز مقدارى را نازل نكرد و از نور جز بعضى
از آن را قرار نداد چون بنى اسرائيل هم سابقه دار بودند (و انبيايى ديگر در ميان
آنان برخاست) و هم امتى قديمى بودند و هم استعدادشان براى پذيرفتن هدايت اندك بود،
قرآن
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 560