نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 559
[قرآن وجود حكم خدا را در تورات فعلى تصديق
مىكند، همانطور كه محرف بودن آن را اعلام نموده است]
(وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ
يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ) در اين جمله
مىخواهد شنونده را از رفتار يهوديان به شگفت وادار نمايد كه مىفرمايد يهود امتى
است صاحب كتاب و شريعت و منكر نبوت و كتاب و شريعت تو، فعلا به واقعهاى بر
خوردهاند كه حكمش در كتاب خودشان نيز هست ولى نمىخواهند آن حكم را كه حكم خدا
است جارى سازند، با اين حال چگونه به حكم تو كه آن نيز همان حكم خدا است تن در
مىدهند؟ معلوم است كه تن در نمىدهند اينان از كتاب خدا و حكم آن گريزانند هرگز
به آن ايمان نخواهند آورد.
و بر اساس
اين معنا جمله:(ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ) چنين معنا
مىدهد كه يتولون اعراض مىكنند از حكم واقعه به اينكه تورات نزد
ايشان است و حكم خدا در آن تورات موجود است و جمله:(وَ ما
أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ) چنين معنا مىدهد كه اين طائفه از آنهايى
نيستند كه به تورات و حكم آن ايمان بياورند پس اينها گروهى هستند كه از ايمان به
تورات و به حكم تورات به سوى كفر گرائيدهاند.
و ممكن است
از جمله:(ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ ...) فهميده شود كه منظور
تولى و اعراض از حكمى است كه رسول خدا 6 بكند و از جمله:(وَ ما
أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ) فهميده شود كه منظور ايمان نياوردن آنان به
رسول خدا 6 است چون از مراجعه آنان به رسول خدا 6 و تحكيم كردنشان آن جناب را
همين معنا استفاده مىشود ممكن هم است منظور ايمان نياوردن به تورات و به رسول خدا
(هر دو) باشد و ليكن معنايى كه قبلا كرديم با سياق آيات مناسبتر است و در اين آيه
حكم تورات كه در آن ايام در دست يهوديان بوده تصديق شده و آن توراتى بوده كه بعد
از فتح بابل، عزراء با اذن كورش پادشاه ايران جمع كرده و بنى اسرائيل را از اسارت
بابلىها نجات داده و اجازه داد كه از بابل به فلسطين برگردند و هيكل معبد يهود-
را- كه به دست بابليها ويران شده بود- تعمير كنند و همين تورات در زمان رسول خدا
6 و تا به امروز در دست يهود است پس قرآن تصديق مىكند كه در تورات موجود، حكم
خدا وجود دارد هم چنان كه مىفرمايد كه در اين تورات تحريف و تغيير هست.
از همه اينها
نتيجه مىگيريم كه در تورات موجود، و دائر در بين يهود امروز، مقدارى از تورات
اصلى كه بر موسى (ع) نازل شده وجود دارد و مقدارى هم از مطالب تحريفى وجود دارد
خلاصه در تورات اصلى دستبرد شده كه يا چيزهايى به آن اضافه كردهاند و يا از آن
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 559