نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 545
مشركين نازل شده،[1]
و نيز در تفسير طبرى آمده كه عبد الملك بن مروان به انس نوشت معناى اين آيه چيست و
انس در پاسخش نوشت كه اين آيه در شان آن چند نفر عرنيها كه شاخه و گروهى از بجيله
بودند نازل شده، انس اضافه كرده كه اين چند نفر از اسلام برگشتند، و آن چوپان را
كشته شتران را با خود بردند، و سر راه را بر مردم گرفته، امنيت را از بين بردند و
حتى با زنانى فجور و زنا كردند، رسول خدا 6 از جبرئيل حكم آنان را پرسيد كه بطور
كلى در باره محارب چه قضاوتى بايد كرد؟ جبرئيل گفت: كسى كه دزدى كند و راه را
ناامن كند، ناموس محترم را حلال بداند، و يا به عبارتى با زن مردم زنا كند، بايد
او را بدار بياويزى[2] رواياتى
از اين قبيل.
و ليكن آيه
شريفه بدان جهت كه مطلق است مؤيد خبر كافى است، و ما اين را هم مىدانيم كه روايات
شان نزول نمىتواند ظاهر آيهاى را مقيد كند.
[رواياتى
در ذيل جمله:(وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ)]
و در تفسير
قمى در ذيل آيه شريفه:(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا
اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ ...) آمده كه امام فرمود
يعنى به وسيله امام به درگاه او تقرب بجوئيد.[3]
مؤلف: يعنى به وسيله اطاعت امام به درگاه خدا تقرب بجوئيد، و اين روايت هم از باب
تطبيق كلى بر مصداق است مىخواهد بفرمايد يكى از روشنترين مصاديق وسيله، اطاعت
امام است، نه اينكه اطاعت امام وسيله منحصر به فرد باشد، و نظير آن روايتى است كه
از ابن شهراشوب نقل شده كه گفت امير المؤمنين (ع) در تفسير آيه(وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ) فرمود: منم وسيله خداى تعالى.[4] و قريب به آن روايت، روايتى است كه
در كتاب بصائر الدرجات به سند صاحب كتاب از سلمان فارسى از على (ع) نقل شده، و
بعيد نيست كه اين دو روايت از باب تطبيق نباشد، بلكه از باب تاويل باشد و اين با
خواننده است كه در متن آن دو، دقت كند و ببيند كه چه مىفهمد؟ تطبيق يا تاويل؟[5].
و در مجمع
البيان است كه از رسول خدا 6 روايت شده كه فرمود: از