نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 540
و اين همان ملك بكسره ميم است، كه
خود خداى تعالى در باره آن مىفرمايد:(قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ
شَيْءٍ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّارُ)[1] و نيز
مىفرمايد:(اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا
تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ، لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي
الْأَرْضِ)[2].
علاوه بر
اينكه خداى تعالى به حكم اين آيات، خالق اشياء و آثار آنها است، قادر است بر اينكه
هر گونه تصرفى را- كه اراده كند- بنمايد، زيرا هر چيزى كه فرض شود ذاتش و آثار
ذاتش از او است، پس او مىتواند حكم خود را در آن چيز به كرسى بنشاند، و اراده خود
را به اجرا در آورده و عملى سازد ملك (به ضمه ميم) و سلطنت هم همين است، پس خداى
تعالى مالك است براى اينكه قيوم بر هر چيز و سلطان و ملك است و براى اينكه قادر بر
نفوذ دادن مشيت و اراده خويش بوده و از آن عاجز نيست.
بحث روايتى
[رواياتى در باره شان نزول آيه شريفه مربوط به حكم محارب، و كيفيت اجراى آن
احكام]
در كافى به
سند خود از ابى صالح از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرموده:
عدهاى از
قبيله بنى ضبه در حالى كه همه بيمار بودند به حضور رسول خدا 6 رسيدند، حضرت به
ايشان دستور داد چند روزى نزد آن جناب بمانند تا بيماريشان بر طرف شده و بهبود
يابند، آن گاه ايشان را به جنگ خواهد فرستاد، اين عده مىگويند: از مدينه خارج
شديم، رسول خدا 6 ما را مامور كرد تا در بيابان مدينه نزد شتران صدقه برويم و از
شير آنها بخوريم و بول آنها را بنوشيم و ما چنين كرديم تا همه بهبودى يافتيم و
كاملا نيرومند شديم، امام (ع) اضافه كردند كه اين عده همين كه نيرومند شدند، سه
نفر از چوپانهاى رسول خدا 6 را به قتل رساندند، رسول خدا 6 على (ع) را براى
دستگيرى و سركوبى آنان روانه كرد، حضرت على آنان را در يك وادى پيدا كرد كه به حال
سرگردانى افتاده بودند، چون آن بيابان نزديكىهاى يمن بود و آنان نمىتوانستند از
آن وادى خارج شوند، پس على (ع) اسيرشان كرده به نزد رسول خدا 6 آورد، و آيه
شريفه:(إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ
رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا
أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ) در اين مورد
[1] بگو اللَّه آفريدگار هر چيز است، و او يگانه و قهار
است. سوره رعد آيه 16 .