نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 534
ان شاء اللَّه آن روايات در بحث روايتى اين فصل
از نظر خواننده مىگذرد.
[چهار حكم
براى محارب]
(أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا ...) كلمه
تقتيل و تصليب و تقطيع از باب تفعيل است و قتل و
صلب و قطع، وقتى به باب تفعيل مىرود، شدت و يا زيادت در معناى آن كلمات را
مىرساند، (و بنا بر اين تقتيل و تصليب و تقطيع به معناى كشتن و دار زدن و بريدن
به شدت و يا به بسيارى است) لفظ أو كه در بين اين چهار كلمه قرار
گرفته دلالت بر ترديد دارد تا شنونده نپندارد كه هر سه مجازات را بايد در باره
محارب اعمال كرد، بلكه يكى از اين سه مجازات را، و اما اينكه اين ترديد به نحو
ترتيب است، بطورى كه تا اولى ممكن باشد نوبت به دومى نرسد، و يا بطور تخيير است و
حاكم مخير باشد به اينكه هر يك را خواست و مصلحت ديد به اجرا در آورد، از خود آيه
استفاده نمىشود، بلكه بايد از قرينه خارجى يعنى قرائن حالى و مقالى استفاده شود،
آيه شريفه از اين جهت خالى از اجمال نيست، و تنها سنت است كه اجمال آن را رفع و
ابهامش را بيان مىكند و به زودى خواهد آمد كه از ائمه اهل بيت (ع) روايت شده كه
حدود چهارگانه يعنى قتل و دار زدن و قطع عضو و تبعيد بر حسب درجات افساد رتبهبندى
شده است، مثلا كسى كه شمشير بكشد و كسى را بكشد و مالى را ببرد، با كسى كه فقط كسى
را بكشد و مالى را نبرد، و يا به عكس تنها مالى را بدزدد و كسى را نكشد و يا تنها
شمشير بكشد ولى نه كسى را بكشد و نه مالى را ببرد فرق دارد، هم چنان كه اين ترتيب
در بحث روايتى آينده ان شاء اللَّه مىآيد.
و اما اينكه
فرمود:(أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ
خِلافٍ)، منظور از قطع ايدى و أرجل از خلاف اين است كه هر يك از دست و پاى
مجرم از طرف مخالف آن ديگر قطع شود، مثلا اگر دست راست او را قطع كردند پاى چپش را
قطع كنند و اين خود قرينه است بر اينكه مراد از قطع ايدى و ارجل قطع بعضى از دست و
پا است، نه همه آن، يعنى مراد قطع يك دست و يك پا است نه هر دو، چون اگر مراد قطع
هر دو بود ديگر مراعات خلاف معنا نداشت.
و مراد از
نفى در جمله:(أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ) طرد كردن و
غايب كردن مجرم است كه در سنت تفسير شده به خارج كردن او از وطنش به شهرى ديگر، و
در اين آيه بحثهاى ديگرى است كه چون مربوط به فقه است، بايد به كتب فقهى مراجعه
نمود.
(ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ) كلمه:
خزى به معناى فضيحت و رسوايى است، و چون معناى جمله روشن است مىگذريم بعضى
از مفسرين به اين جمله استدلال كردهاند به اينكه صرف جارى كردن حد الهى كه يا قتل
است و يا بدار آويختن و يا قطع دست و پا و يا نفى بلد، باعث نمىشود كه
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 534