نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 452
مىخواستند با مدح مداحان موقعيت خود را در برابر
بنى هاشم تحكيم بخشند و عباسىها مىخواستند خود را در مقابل بنى فاطمه مطرح كنند،
و اگر دانشمندان را اكرام و احترام مىكردند باز به همين منظور بود مىخواستند به
اين وسيله مردم را تحت سيطره خود در آورده و به هر نحوى كه دلشان مىخواست در بين
مردم حكومت و زور گويى كنند.
نفوذ شعر و
ادب در مجتمع علمى مسلمانان به حدى رسيد كه بسيارى از علما در مسائل عقلى و يا
بحثهاى علمى به شعر يك شاعر تمثل مىجستند و آن گاه هر حكمى كه مىخواستند
مىكردند و بسيار مىشد كه مطالب علمى و نظرى را بر پايه مسائل لغوى پى نهاده و حد
اقل قبل از ورود در بحث، اول در باره اسم موضوع، بحث لغوى نموده و سپس وارد بحث
علمى مىشدند، همه اينها امورى است كه آثار عميقى در طرز فكر دانشمندان و منطقشان
و سير عمليشان داشته است.
[پيدايش دو
مسلك كلامى متفاوت: معتزله و اشاعره ]
در همين ايام
بود كه بحثهاى كلامى نيز رواج يافت، و در باره آن كتابها و رسالهها نوشته شد، و
چيزى از تاريخ پيدايش آن نگذشته بود كه دانشمندان علم كلام به دو گروه يعنى فرقه
اشاعره و فرقه معتزله تقسيم شدند، البته اصول افكارشان در زمان خلفا و بلكه در
زمان رسول خدا 6 موجود بود، احتجاجهايى كه از على (ع) در مساله جبر و تفويض و
مساله قدر و استطاعت و مسائلى غير اينها روايت شده دليل بر اين مدعا است، و نيز
رواياتى كه در اينگونه مسائل از شخص رسول خدا 6 نقل شده است، مانند اين حديث كه
فرموده: لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين [1]
و يا فرموده: القدرية مجوس هذه الامة [2].
چيزى نگذشت
كه اين دو طائفه هر يك به امتياز مسلكى از طائفه ديگر ممتاز شد، و آن اين بود كه
معتزله عقل را در مسائل علمى بر ظواهر دينى ترجيح داده و حاكم كردند، مثلا قائل به
حسن و قبح عقلى، و قبح ترجيح بدون مرجح و قبح تكليفهاى شاق و بيرون از حد طاقت
شدند و نيز قائل به استطاعت و تفويض و اقوالى ديگر گرديدند، در مقابل آنان اشاعره
ظواهر دينى را بر حكم عقل حكومت داده، مثلا گفتند عقل از خودش حكم به هيچ حسن و
قبحى ندارد، خوب آن است كه شرع بگويد خوب است، و بد آن است كه شرع آن را بد دانسته
باشد، و نيز گفتند ترجيح بلا مرجح جائز است، و بشر هيچ استطاعتى از خود ندارد، و
بشر مجبور در
[1] نه جبر درست است و نه تفويض بلكه حق مطلب چيزى است متوسط بين
آن دو.