نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 26
(أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ
...) اين آيه شريفه تحريك و تشويقى به صورت استفهام است و
كلمه تدبر كه فعل يتدبرون مشتق از آن است به معناى اين
است كه چيزى را بعد از چيز ديگر بگيريم و در مورد آيه شريفه به معناى تامل در يك
آيه بعد از آيهاى ديگر و يا تامل و دقت بعد از دقت ديگر در آيه است، ليكن از آنجا
كه غرض آيه شريفه بيان اين جهت است كه در قرآن كريم اختلافى نيست و قهرا بود و
نبود اختلاف در بيش از يك آيه تصور دارد، لذا احتمال اول يعنى تامل در يكا يك آيات
منظور عمده است، هر چند كه اين معنا احتمال دوم را هم نفى نمىكند.
[پى بردن
به حقانيت قرآن با تدبر در آن و نيافتن اختلاف و تفاوت در بيانات آن]
و مراد آيه
اين است كه مخالفين قرآن را تشويق كند به دقت و تدبر در آيات قرآنى و اينكه در هر
حكمى كه نازل مىشود و يا هر حكمتى كه بيان مىگردد و يا هر داستانى كه حكايت مىشود
و يا هر موعظه و اندرزى كه نازل مىگردد، آن نازل شده جديد را به همه آياتى كه
مربوط به آن است عرضه بدارند چه آيات مكى و چه مدنى، چه محكم و چه متشابه، آن گاه
همه را پهلوى هم قرار دهند تا كاملا بر ايشان روشن گردد كه هيچ اختلافى بين آنها
نيست.
و متوجه شوند
كه آيات جديد آيات قديم را تصديق و هر يك شاهد بر آن ديگرى است، بدون اينكه
هيچگونه اختلافى در آن ديده شود، نه اختلاف تناقض، به اينكه آيهاى، آيه ديگر را
نفى كند و نه اختلاف تدافع كه با هم سازگار نباشد و نه اختلاف تفاوت به اينكه دو
آيه از نظر تشابه بيان و يا متانت معنا و منظور مختلف باشند و يكى بيانى متينتر و
ركنى محكمتر از ديگرى داشته باشد، (كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ
تَقْشَعِرُّ مِنْهُ ...) ، كتابى است كه الفاظش شبيه به هم، هر جزء آن با جزء
ديگر شبيه است، كتابى است كه از شنيدن آياتش پوست بدن جمع مىشود.
همين نيافتن
اختلاف در قرآن كريم، آنان را رهنمون مىشود به اينكه اين كتاب از ناحيه خداى
تعالى نازل شده، نه از ناحيه غير او، چون اگر از ناحيه غير او بود، سالم از اختلاف
نمىبود، آن هم اختلاف زياد، چون غير خداى تعالى از اين موجودات كه در عالم هست و
مخصوصا انسانها كه اين كفار احتمال مىدهند قرآن از ناحيه آنان نازل شده باشد، هر
چه و هر كس باشد، بالآخره از چهار ديوارى عالم كون بيرون نيست و محكوم به طبيعت
اين عالم است و طبيعت اين عالم بر حركت و دگرگونى و تكامل است، و هيچ واحدى از
آحاد موجودات اين عالم نيست مگر آنكه اطراف امتداد زمان وجودش مختلف و حالاتش
متفاوت است.
هيچ انسانى
نيست مگر آنكه او احساس مىكند در امروز عاقلتر از ديروز است و هر عملى كه امروز
مىكند، هر چيزى كه امروز مىسازد، هر تدبيرى كه مىكند، رأى و نظرى كه مىدهد و
حكمى كه مىكند، پختهتر و متينتر و محكمتر از كار و صنعت و تدبير و رأى
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 26