نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 187
جويند، به آن شعائر ايمان مىآورند و هر گاه به
مشركين و كفار برخورد كنند و تهمتها و سخريههاى آنان را ببينند امضا مىكنند و
در نتيجه كافر مىشوند، پس اينگونه افراد بطور دائم در حال ايمان آوردن و سپس كافر
شدن و باز ايمان آوردن و باز كافر شدنند تا وقتى كه اين رفتار و خصلت، صفت درونى
آنها شود، آن وقتى است كه كفر باطنيشان رو به زيادت مىگذارد، اين آن معنايى است
كه ما از آيه با در نظر گرفتن قبل و بعد آن مىفهميم- و خدا داناتر است-.
و چنين
افرادى كه همواره مبتلا به اختلاف احوال هستند و بر يك حالت استقرار ندارند، قهرا
توبه هم ندارد، براى اينكه بر يك حالت مثلا بر حالت ندامت كه همان توبه است
استقرار ندارند.
بله اگر از
كرده خود پشيمان بشوند و بر اين پشيمانى استقرار داشته باشند بطورى كه ديگر آن
تزلزل و اختلاف احوال را نداشته باشند و بيدى نباشند كه به هر بادى مىلرزد، البته
توبهشان قبول مىشود.
و به همين
جهت است كه خداى تعالى توبه مقبول از مثل چنين منافقانى را مقيد به قيدهايى كرده
كه ديگر مجال براى تزلزل و دگرگونگى نگذاشته، در استثنايى كه مىآيد فرموده:(إِلَّا الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَ أَخْلَصُوا
دِينَهُمْ لِلَّهِ ...) يعنى مگر كسانى كه توبه كنند و بعد از توبه،
آنچه از آنان فاسد شده اصلاح كنند و خود را از ترس انحراف به دامن خدا بيفكنند و
دين خود را خالص براى خدا سازند ...
[تهديد
برخى از مؤمنين كه كافران را دوست و ولى خود مىگيرند و با آنان مجالست و مخالطت
مىكنند]
(بَشِّرِ الْمُنافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِيماً الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ
...) اين آيه شريفه تهديدى است براى منافقين كه آنان را به دوستى با كفار
و بريدن از مؤمنين توصيف كرده و اين وصف از نظر مصداق اعم از منافقين است كه
دلهايشان ايمان نياورده و تنها به لقلقه زبان تظاهر به ايمان مىكنند و شامل يك
عده از مؤمنين نيز مىشود، آن مؤمنينى كه همواره مبتلاى به دوستى با كفارند و به
ظاهر از جماعت مؤمنين فاصله مىگيرند ولى در باطن با آنان اتصال دارند و اينگونه
از مؤمنين حتى در زمان رسول خدا 6 نيز بودند.
و اين خود تا
حدى مؤيد اين احتمال است كه منظور از اين منافقين، منافقين معروف يعنى كفار باطنى
و مسلمانان ظاهرى نباشد بلكه منظور بعضى از مؤمنين باشد كه به جاى مؤمنين، كفار را
اولياى خود مىگرفتند، مؤيد ديگر اين احتمال ظاهر، آيه بعدى است كه مىفرمايد:(
وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ) ...(إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ )، چون اين آيه
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 187