نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 178
(فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ
تَعْدِلُوا) يعنى پيروى هوا مكنيد كه ترس آن هست كه از حق عدول كنيد و
منحرف شويد، پس اينكه فرمود:(أَنْ تَعْدِلُوا)، مجموع
جمله مفعول له است و ممكن هم هست جمله با حرف لام تقديرى، مجرور و تقدير
كلام لان تعدلوا باشد.
(وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ
خَبِيراً) كلمه تلووا از مصدر لى است ولى به شهادت،
كنايه است از تحريف آن و از لى زبان يعنى پيچاندن زبان گرفته شده، پس جمله:(وَ إِنْ تَلْوُوا) معنايش اين است كه اگر به آنچه ديدهايد شهادت ندهيد بلكه
آن را تحريف كنيد و جمله او تعرضوا به اين معنا است كه اصلا از دادن
شهادت اعراض نموده، آن را از اصل ترك كنيد.
بعضى از
قاريان كلمه تلوا را با ضم لام و سكون واو خواندهاند به اين حساب كه
از ماده: ولى يلى و از مصدر ولايت باشد و بنا بر اين معناى جمله چنين
مىشود: اگر متولى و عهده دار امر شهادت شديد و آن را به خوبى انجام داديد،
خدا عملتان را مىبيند و اگر هم عهدهدار نشديد و از اين كار سر برتافتيد، باز
خداى تعالى اعمال شما را مىبيند و در هر دو صورت پاداشتان را مىدهد.
بحث روايتى
[ (روايتى در باره سخن حق گفتن مؤمن به مؤمن)]
در تفسير قمى
آمده كه امام صادق (ع) فرمود: مؤمن به گردن مؤمن ديگر هفت نوع حقوق دارد، از همه
آنها واجبتر اين است به او حق بگويد، هر چند به ضرر خودش و يا والدينش باشد، پس
به حسب اين حق، مسلمان نمىتواند به خاطر نامبردگان از حق منحرف شود، آن گاه آيه:(فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ
تُعْرِضُوا) استشهاد نموده، در معناى جمله:(أَنْ
تَعْدِلُوا) فرمودند: يعنى از حق منحرف شويد.[1]
مؤلف: در اين حديث نكتهاى است و آن اين است كه معناى شهادت را عموميت داده، و آن
را شامل مطلق سخن حق گفتن دانسته، چون امام (ع) از جمله:(كُونُوا
قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ) عموم را فهميده است.
و در مجمع
البيان آمده كه بعضى گفتهاند: معناى جمله: ان تلووا ، ان
تبدلوا