نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 547
احتمال برود كار زن و شوهر به دشمنى بيانجامد
دستور داده يك حكم از طرف زن، و يك حكم از طرف مرد به مساله رسيدگى كنند، زيرا
دخالت يك حكم اين خطر را دارد كه او جانب يك طرف را بگيرد، و حكم جائرانه كند، و
معناى اينكه فرمود:(إِنْ يُرِيدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ
بَيْنَهُما) اين است كه اگر واقعا هر دو طرف نزاع بناى اصلاح داشته
باشند، و عناد و لجبازى در كارشان نباشد خداى تعالى به وسيله اين دو حكم بين آن دو
توافق و اصلاح بر قرار مىكند، چون وقتى دو طرف زمام اختيار خود را به حكم خود بدهند
(حكمى كه خودشان پسنديدهاند) قهرا توافق حاصل مىشود.
ولى در آيه
شريفه حصول توافق را به خداى تعالى نسبت داده، به اينكه سبب عادى يعنى اصلاح خواهى
آن دو تسليم بودنشان در برابر حكمى كه حكمها مىكنند در كار هست، و بايد نتيجه را
به اين سبب نسبت بدهد، ليكن به خداى تعالى نسبت داد تا در ضمن بفهماند سبب حقيقى و
آن كسى كه ميان اسباب ظاهرى و مسببات آنها رابطه برقرار مىكند خداى تعالى است، او
است كه هر حقى را به صاحب حق مىدهد، و در آخر آيه فرمود:(إِنَّ
اللَّهَ كانَ عَلِيماً خَبِيراً)، و مناسبت اين جمله با مضمون آيه روشن است.
گفتارى در
معناى قيمومت مردان بر زنان
اين معنا بر
احدى پوشيده نيست، كه قرآن كريم همواره عقل سالم انسانها را تقويت مىكند، و جانب
عقل را بر هواى نفس و پيروى شهوات و دلدادگى در برابر عواطف و احساسات تند و تيز
ترجيح مىدهد، و در حفظ اين وديعه الهى از اين كه ضايع شود توصيه مىفرمايد، و اين
معنا از آيات كريمه قرآنى آن قدر روشن است كه احتياجى به آوردن دليل قرآنى ندارد،
براى اين كه آياتى كه به صراحت و يا به اشاره و به هر زبان و بيانى اين معنا را
افاده مىكند يكى دو تا ده تا نيست كه ما آنها را نقل كنيم.
قرآن كريم در
عين حال مساله عواطف پاك و درست و آثار خوبى كه آن عواطف در تربيت افراد دارد از
نظر دور نداشته، اثر آن را در استوارى امر جامعه پذيرفته، در آيه شريفه:
(أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ)[1] دو صفت از
صفات عاطفى را به عنوان دو صفت ممدوح مؤمنين ذكر كرده، مىفرمايد مؤمنين نسبت به
كفار خشن و بيرحمند، و نسبت به خودشان