نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 439
اصل باطل است، به خاطر اينكه مخالف اخبار
متواترهاى است كه دستور مىدهد براى تشخيص روايت صحيح از غير صحيح آن را عرضه بر
كتاب كنيد، اگر مخالف كتاب بود به ديوارش بزنيد، و به كتاب مراجعه كنيد- اشكالى
دارد كه در بحث روايتى انشاء اللَّه مىآيد.
(وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَناتِ
الْمُؤْمِناتِ ...) كلمه (طول) به معناى غنى و بىنيازى و يا زيادت در قدرت
مالى است، و هر دو معنا با آيه شريفه مىسازد، و مراد از محصنات زنان آزاد است،
چون در مقابلش فتيات را آورده، كه به معناى كنيزان است، و عين اين مقابله شاهد بر
آن است كه مراد از محصنات زنان عفيف نيست، چون اگر آن بود شامل زنان آزاد و برده هر
دو مىشد، ديگر زنان برده را در مقابلش ذكر نمىكرد، و بلكه در مقابل زنان عفيف
زنان غير عفيف را نام مىبرد و نيز منظور از آن، زنان شوهر دار نيست، براى اينكه
زنان شوهردار را نمىتوان نكاح كرد و نيز منظور زنان گرويده به اسلام نيست و گرنه
احتياج نداشت بفرمايد زنان محصنه بلكه همان قيد مؤمنات كافى بود زيرا مؤمنات،
مسلمات نيز هستند.
و مراد از
جمله:(فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ) كنيزانى است
كه در دست ساير مؤمنين هستند، نه آنهايى كه در دست خود مردى است كه مىخواهد نكاح
كند، چون نكاح كردن مرد با كنيز خودش باطل و غير مشروع است، و اگر كنيزان را به
عموم مؤمنين نسبت داده، و به مرد عرب فرموده با كنيز مؤمنين ازدواج كن با اينكه
خود آن مرد عزب نيز جزء مؤمنين است، به خاطر اينست كه مؤمنين با اتحادى كه در دين
دارند گويا همه آنان يك شخصند، مصالح و منافعشان يكى است.
در جمله مورد
بحث محصنات و همچنين فتيات را مقيد كرد به قيد مؤمنات، تا اشاره كرده باشد به
اينكه براى مسلمان جايز نيست با زن غير مؤمنه يعنى اهل كتاب و مشرك ازدواج كند، نه
با زن آزاد ايشان و نه با كنيزهاشان، كه البته اين مساله تتمهاى دارد كه بزودى
انشاء اللَّه (در اوايل سوره مائده) از نظر خواننده محترم خواهد گذشت.
و حاصل معناى
آيه اين شد: كه هر مسلمانى نمىتواند از زنان مؤمنه و آزاد بگيرد، زيرا بنيه ماليش
آن چنان زياد نيست كه بتواند سنگينى مهر و نفقه او را تحمل كند، مىتواند با
كنيزان مؤمنهاى كه در دست ساير مسلمانان است ازدواج كند و مجبور نيست آن قدر خود
را در فشار تجرد نگه دارد كه خداى نخواسته در معرض خطر فحشا و در نتيجه در معرض
شقاوت و بدبختى قرار دهد.
بنا بر اين
مراد از اين نكاح، نكاح دائم است، و آيه شريفه در زمينه تنزل دادن و آسان كردن
تكليف است، مىفرمايد اگر دسترسى به آن نداريد به اين اكتفاء كنيد.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 439