نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 282
[1] و در باره
كثرت سؤال فرموده:(لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ
تَسُؤْكُمْ)[2].
و در تفسير عياشى
از يونس بن يعقوب روايت آورده كه گفت: من از امام صادق ع در مورد آيه:(وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ) پرسيدم، كه منظور از
سفها چه كسانى هستند؟ فرمود: كسى كه به او وثوق و اعتماد نداريد[3].
و در همان
كتاب از ابراهيم بن عبد الحميد روايت كرده كه گفت: من از امام صادق ع از معناى
آيه:(وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ) سؤال نمودم
فرمود: هر كسى كه شراب بنوشد او نيز سفيه است[4].
و در همان
كتاب از على بن ابى حمزه از امام صادق ع روايت آورده كه گفت: از آن جناب از
آيه: (وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ) پرسيدم،
فرمود: منظور از سفيهان ايتامند، اموال آنان را در اختيارشان نگذاريد تا وقتى كه
رشد را از آنان ببينيد، عرضه داشتم: پس چرا اموال ايتام را اموال خود ما خوانده و
فرموده اموالتان را به سفيهان ندهيد فرمود: خطاب به كسانى است كه وارث
ايتام باشند[5].
و در تفسير
قمى از امام باقر ع روايت كرده كه در ذيل آيه مورد بحث فرموده:
وقتى مردى
تشخيص دهد كه همسرش و يا فرزندش سفيه و فساد انگيز است، نبايد هيچيك از آنها را بر
مال خودش مسلط كند، چون خداى تعالى مال را وسيله قوام زندگى او قرار داده، سپس
فرمود: منظور از قوام زندگى ، معاش است (تا آخر حديث)[6].
مؤلف قدس
سره: روايات در اين باب بسيار زياد است و اين روايات مؤيد مطلب گذشته ما است كه
گفتيم سفاهت معنايى وسيع دارد و داراى مراتبى است مانند سفاهتى كه باعث حجر و
ممنوعيت از تصرف مىشود، و نيز سفاهت كودك قبل از رسيدن به حد رشد، و مرتبه ديگرش
سفاهت زنى است كه هوسران است، مرحله ديگرش سفاهت شارب الخمر، و مرتبه ديگرش مطلق
كسانى است كه مورد اعتماد نباشند، و بحسب اختلاف اين مراحل و