نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 246
حاكم كند و آن را بطور مطلق و در همه شؤون بشريت
بر بشر ولايت دهد تا دلهاى بشر را از لوث شرك پاك گرداند و اعمالشان را پاكيزه
سازد و جامعههايشان را كه فساد در آن ريشه دوانده و شاخه و برگ زده بود و ظاهر و
باطن جامعه را تباه ساخته بود، اصلاح نمايد.
[دعوت
اسلامى بر مبناى حق صريح است و نمىتواند با مقدمات و وسائل باطل به
هدف برسد]
و كوتاه سخن
اينكه: خداى تعالى مىخواهد بشر را به سوى حق صريح هدايت كند و نمىخواهد بيهوده
بار تكليفشان را سنگينتر سازد، او مىخواهد بشر را پاك كند و سپس نعمت خود را بر
آنان تمام سازد. پس آنچه كه مردم قبل از دين توحيد بر آن بودند، باطل محض بود و
آنچه دين توحيد به سوى آن مىخواند نقطه مقابل باطل بود، و اين دو (حق و باطل) دو
قطب مخالفند، حال آيا از باب اينكه هدف وسيله را توجيه مىكند ! جايز
است به خاطر رسيدن به هدف يعنى از بين بردن اهل باطل با يك دسته از آنان پيمان
بست؟ و بوسيله آن گروه باطل بقيه آنان را اصلاح نمود؟ يا خير؟ و آيا به خاطر حرصى
كه نسبت به ظهور حق داريم، مىتوانيم آن را به هر وسيلهاى كه بوده باشد تحقق
بخشيم؟ هم چنان كه بعضى اينگونه اظهار نظر كردهاند؟ و يا خير؟.
بعضى
گفتهاند كه مىتوانيم چنين روشى را پيش بگيريم، چون اهميت هدف، مقدمه و وسيله را
توجيه مىكند، (مثل اينكه بخواهى و ناگزير شوى براى نجات غريقى كه نامحرم است و در
شرف هلاكت قرار گرفته، دست به بدنش بزنى مترجم ).
و اين همان
مرام سياسى است كه سياستمداران در رسيدن به هدف بكار مىبرند و بسيار كم ديده
مىشود كه اين روش از رساندن به هدف و غرض تخلف كند، از هر بابى كه جارى شود نود
در صد آدمى را به مقصد مىرساند، الا اينكه در يك باب جارى نيست و آن باب حق
صريح است، همان بابى كه دعوت اسلامى تنها آن راه را دنبال مىكند و تنها راه
صحيح هم همين راه است، براى اينكه هدف زائيده مقدمات و وسايل است و چگونه ممكن است
مقدمات باطل حق را بزايد و به آن نتيجه بخشد و يا چگونه ممكن است بيمار سالم بزايد
با اينكه فرزند مجموعهاى است گرفته شده از پدر و مادرى كه او را به وجود
آوردهاند؟.
آرى سياست،
هدف و خواستى جز اين ندارد كه بر حريف خود سلطه و سيطره پيدا كند و گوى سبقت را از
او ربوده و صدارت و تفوق و در نتيجه تمتع بهتر، از زندگى را خاص خود سازد، حال از
هر راهى كه باشد و به هر نحوى كه پيش آيد، چه خير باشد و چه شر، چه حق باشد، و چه
باطل، و سياست تنها چيزى را كه هدف خود نمىداند حق است، بر خلاف دعوت حقه دين كه
جز حق هدفى ندارد و با اين حال اگر خود اين دعوت در كار خودش متوسل به باطل شود،
باطل را امضا كرده و آن را به كرسى نشانده و در نتيجه دعوت به باطل مىشود نه
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 246