نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 233
ع روايت آورده كه فرمود: معناى تقواى از ارحام
اين است كه از قطع رحم بپرهيزيد[1].
مؤلف قدس
سره: بناى اين تفسير بر قرائت ارحام به فتحه ميم است تا مفعول اتقوا
در تقدير باشد.
و در كافى[2] و نيز در تفسير عياشى آمده: كه
منظور از ارحام، ارحام مردم است كه خداى عز و جل امر به صله آن فرموده و آن قدر
مورد اهميت و اهتمامش قرار داده كه در رديف خودش آورده است كه فرموده: از
خدا بترسيد و از ارحام ... .
مؤلف قدس
سره: اينكه امام ع فرمود: مگر نمىبينى ... بيان وجه تعظيم ارحام است
و منظور از اينكه فرمود: در رديف خود قرارش داده، اين است كه همانطور كه گفتيم
فرموده: از خدا بترسيد و از ارحام [3].
و در تفسير
الدر المنثور است كه عبد بن حميد از عكرمة روايت كرده كه ذيل جمله:
(الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ) گفته است: ابن عباس
گفت: رسول خدا 6 در معناى اين جمله فرمود: خداى تعالى امر مىكند به اينكه: صله
رحم كنيد و صله رحم، هم زندگى دنياى شما را طولانىتر مىكند، هم در آخرت برايتان
بهتر است[4].
مؤلف قدس
سره: اينكه فرمود: طولانىتر مىكند، اشاره است به روايات بسيار زيادى كه وارد شده
كه صله رحم عمر را زياد مىكند و بر عكس قطع رحم عمر را كوتاه مىسازد و ممكن است
وجه آن را با بيانى كه به زودى در تفسير آيه:(وَ
لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً خافُوا
عَلَيْهِمْ ...)[5] مىآيد، به
ذهن نزديك ساخت. و ممكن است مراد از جمله:
فانه
ابقى لكم اين باشد كه صله رحم زندگى را از حيث آثارش طولانى مىكند، چون
باعث وحدت جارى بين اقارب مىشود و وقتى وحدت خويشاوندى محكمتر شد، انسان در از
بين بردن عوامل ناسازگار زندگى بهتر مقاومت مىكند و بهتر از بلاها و مصائب و
دشمنان جلوگيرى به عمل مىآورد.
و در تفسير
عياشى از اصبغ بن نباته روايت شده كه گفت: من از امير المؤمنين ع شنيدم كه
مىفرمود: بسيار مىشود كه بعضى از شما در باره كسى و يا چيزى بايد