نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 133
انطباق دارد و اما روايت سوم مىخواهد يكى از
مصاديق آيه را بيان كند، نه اينكه بفرمايد آيه تنها در باره اين اشخاص نازل شده.
و در كافى از
امام صادق ع روايت آورده كه فرمود: بين يهوديانى كه گفتند خدا فقير است با
يهوديانى كه انبيا را كشتند پانصد سال فاصله بود و با اين حال خداى تعالى در اين
آيات پيغمبركشى را به همين يهوديان نسبت داده و اين بدان جهت است كه يهوديان صاحب
آن سخن، به عمل زشت اجدادشان كه پيغمبران را مىكشتند راضى بودند[1].
مؤلف قدس
سره: فاصلهاى كه در اين روايت ذكر شده، با تاريخ ميلادى موجود سازگار نيست، و
خواننده محترم مىتواند به بحث تاريخى گذشته ما مراجعه نمايد.
و در الدر
المنثور است كه ابن ابى حاتم در ذيل آيه:(كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ
الْمَوْتِ) از على بن ابى طالب ص روايت كرده كه فرمود: وقتى رسول
خدا 6 از دنيا رحلت فرمود و عزادارى بپاشد شخصى نزد ما آمد كه صدايش شنيده
مىشد، ولى خودش ديده نمىشد، و بما اهل بيت گفت: السلام عليكم يا اهل البيت
و رحمة اللَّه و بركاته(كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما
تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) ، براى هر
مصيبتى نزد خداى تعالى پاداشى است و براى هر نعمتى كه از دست بدهيد نزد او خلفى و
اثرى است و براى هر چه فوت شود جبرانى است، پس بر شما باد كه به خداى تعالى و اجرش
و جبرانش اعتماد كنيد، و تنها به او اميدوار باشيد كه مصيبت زده واقعى آن كسى است
كه ثواب خدا را (در اثر ناشكيبايى و ناشكرى) از كف بدهد، آن گاه خود على بسايرين
گفت: اين خضر بود.
و در همان
كتاب است: كه ابن مردويه از سهل بن سعد روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6 فرمود: به
خدا سوگند كه قطعه زمينى از بهشت كه تنها به مقدار تازيانه شما باشد از تمام دنيا
و آنچه در آن است بهتر است، آن گاه اين آيه را تلاوت كرد(فَمَنْ
زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ)[2].
مؤلف قدس
سره: اين روايت را به بعضى طرق ديگر از غير سهل نيز نقل كرده و خواننده محترم بايد
بداند كه در اين باره يعنى در شان نزول اين آيات، روايت بسيارى هست كه چون
مىدانيم كه همه آنها، از باب تطبيق نظرى است و راويان آنها با عينك تعصب نسبت به
نظريات خود نگريستهاند، لذا از نقل آنها خوددارى نموديم.