نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 326
در معناى طهارت داشتيم.
[منظور
از رفع عيسى به سوى خدا و تطهير او از كافران ]
و از آنجايى
كه در آيه شريفه كلمه رافعك مقيد به قيد الى شده معلوم
مىشود كه منظور از اين رفع، رفع معنوى است نه رفع صورى و جسمى، چون خداى تعالى در
مكانى بلند قرار نگرفته تا عيسى ع را به طرف خود بالا ببرد، او مكانى از سنخ
مكانهاى جسمانى كه اجسام و جسمانيات در آن قرار مىگيرند ندارد، به همين جهت دورى
و نزديكى نسبت به خداى تعالى هم دورى و نزديكى مكانى نيست، پس تعبير مذكور نظير
تعبيرى است كه در آخر همين آيه آورده و فرموده:(ثُمَّ
إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ ...)، مخصوصا اگر منظور از توفى قبض روح باشد كه
خيلى روشن خواهد بود كه منظور از رفع، رفع معنوى است يعنى ترفيع درجه و تقرب به
خداى سبحان، نظير تعبيرى كه قرآن كريم در باره شهدا يعنى كشته شدگان در راه او
آورده و فرموده:
(أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ)[1]، كه منظور
از كلمه عند ظرف مكانى نيست، بلكه تقرب معنوى است و باز نظير تعبيرى
كه در سوره مريم در شان ادريس ع آورده فرموده:(وَ
رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِيًّا)[2]، كه منظور
از مكان در آن جمله مكانت و منزلت است، نه مكان مادى.
و چه بسا
گفته باشند كه مراد از رفع عيسى ع به سوى خدا بالا بردن روح و جسم عيساى
زنده به آسمان است چون از ظاهر قرآن شريف بر مىآيد كه خداى تعالى عيسى ع را
در حالى كه زنده بود به آسمان مادى و جسمانى بالا برده و مقام قرب خداى سبحان و
محل نزول بركات و مسكن ملائكه مكرم هم همين آسمان مادى است و شايد در آينده انشاء
اللَّه موفق شويم بحثى پيرامون معناى آسمان ايراد كنيم.
در آيه شريفه
اول توفى آن گاه رفع و سپس تطهير از كافران
ذكر شده و تطهير از كافران را فرع و تابع رفع قرار داده و اين مىرساند كه منظور
از تطهير هم تطهير معنوى است نه ظاهرى، چون گفتيم منظور از رفع رفع
معنوى است، پس تطهير عيسى دوريش از كفار و مصونيتش از معاشرت با ايشان و افتادنش
در جامعه آلوده به قذارت كفر و جحود است.