responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 3  صفحه : 307

است، چون معمولا كودك از يك سال و اندى به تدريج و بطور شكسته مفرداتى از كلمات را مى‌گويد، ليكن اگر كسى بگويد: فلان كودك در گهواره با مردم سخن گفت از آن بر مى‌آيد كه با مردم سخنى تمام و با جمله‌بنديهاى صحيح گفته و مردم به گفته وى اعتنا كرده‌اند، همانطور كه به كلام شخصى كه به سن كهولت رسيده اعتنا مى‌كنند و به عبارتى ساده‌تر جمله مورد بحث مى‌فرمايد: عيسى در گهواره همانطور با مردم سخن گفت كه در دوران كهولت سخن مى‌گفت. و سخن گفتن كودك در گهواره، معجزه‌اى است خارق العاده.

اين از نظر خود آيه مورد بحث و اما با در نظر گرفتن آيات ديگرى كه در اين قصه وارد شده، از آن جمله آيه: 31 سوره مريم، جاى هيچ ترديدى باقى نمى‌ماند در اينكه سخن گفتن آن جناب از باب معجزه بوده، چون از آن آيه استفاده مى‌شود كه آن جناب در همان ساعت اولى كه به دنيا آمده با مردم سخن گفته، مى‌فرمايد:

(فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ، قالُوا: يا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئاً فَرِيًّا، يا أُخْتَ هارُونَ ما كانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما كانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا فَأَشارَتْ إِلَيْهِ، قالُوا: كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا، قالَ: إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ، آتانِيَ الْكِتابَ، وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا، وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ)[1].

(قالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ) در اين آيه مريم با اينكه طرف صحبتش روح بود با او سخن نگفت بلكه خطاب را متوجه پروردگارش كرد و اين بر همان اساس بوده كه قبلا بدان اشاره كرديم، كه خطاب ملائكه و خطاب روح و كلامشان، كلام خداى سبحان است، پس مريم ع مى‌دانسته كه آن كسى كه با او سخن مى‌گويد خود خداى تعالى است، هر چند كه خطابى كه مى‌شنيده از جانب روح ممثل و يا ملائكه بود و به همين جهت در پاسخ روى سخن را متوجه خداى تعالى كرد كه پروردگارا از كجا من داراى فرزند مى‌شوم؟ ... .

البته اين احتمال هم هست كه بردن نام پروردگار از باب استغاثه باشد، نظير عبارت:


[1] مريم بعد از آنكه عيسى را زائيد، او را در آغوش گرفت و به سوى مردمش آورد، مردم گفتند: اى مريم عمل ننگينى كرده‌اى، اى خواهر هارون نه پدرت مرد بدى بود و نه مادرت زناكار، مريم اشاره كرد به كودكى كه در آغوش داشت، كه با اين كودك سخن بگوئيد، گفتند: ما چگونه سخنى بگوئيم با كسى كه در قنداق است و كودك است؟ كودك به زبان آمد و گفت: من بنده خدا هستم، خداى تعالى به من كتاب داده و مرا پيامبر كرده و به من بركت داده هر جا كه باشم. سوره مريم، آيه 27- 31 .

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 3  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست