نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 166
و قناطير مقنطرة ذكر كرد.
[توضيحى در
باره(رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ)]
و اما
كلمه رضوان به كسره را و هم به ضمه آن به معناى رضا و خشنودى است، و
آن حالتى است كه در نفس آدمى هنگام برخورد با چيزى كه ملايم طبع او است پيدا
مىشود، و نفس از پذيرفتن آن امتناع نمىورزد، و در صدد دفع آن بر نمىآيد، در
مقابل اين حالت، حالت سخط و خشم است كه در هنگام برخورد با ناملايمات، در نفس پيدا
مىشود و نفس در صدد دفع آن بر مىآيد.
در قرآن كريم
مساله رضاى خداى سبحان مكرر آمده، و بايد دانست كه رضايت خدا همانطور كه بالنسبه
به فعل بندگانش در باب اطاعت تصور دارد، همچنين در غير باب اطاعت از قبيل اوصاف و
احوال و غيره تصور دارد، (همان طور كه مىگوئيم نماز باعث رضاى خدا است، همچنين
مىگوئيم تواضع و رقت قلب باعث خشنودى او است مترجم ).
چيزى كه هست
بيشتر مواردى كه در قرآن كلمه رضاى خدا آمده، (اگر نگوئيم همه مواردش) از قبيل
رضايت به اطاعت است، و به همين جهت است كه در آيات زير رضاى خدا را با رضاى بنده،
مقابل هم قرار داده. رضايت خدا از بندهاش به خاطر اطاعت او است، و رضايت بنده از
خدا به خاطر پاداشى است كه به او مىدهد، و يا به خاطر حكمى است كه به نفع او صادر
مىكند.
اينكه در اين
مقام يعنى مقام شمردن آنچه براى انسان خير است، و مطابق با امور مورد علاقه زندگى
دنيايى او است مساله رضايت خدا را شمرده، دلالت دارد بر اينكه خود رضوان نيز از
خواستههاى انسانى، و يا مستلزم امرى است كه آن امر اين چنين است، و به همين جهت
بوده كه در اين آيه آن را در مقابل جنات و ازواج ذكر كرده است.
[1] خدا از ايشان راضى شده و ايشان از خدا سوره بينه آيه 8.
[2] هان اى نفس آرامش يافته برگرد به سوى پروردگارت در حالى كه
تو از او و او از تو راضى است سوره فجر آيه 28.