نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 116
بيان، و بگوييم: با اينكه همه آيات قرآن يك هدف
را دنبال مىكند و آن، دعوت سوى خدا و صراط مستقيم او است، اين هدف واحد را با هفت
قسم بيان دنبال مىكند، ممكن هم هست از اين روايت استفاده كنيم كه اصول معارف
الهيه منحصر در امثال است، چون بقيه يعنى: امر، نهى، ترغيب، ترهيب، جدل، و قصص،
معارف الهيه نيستند، بلكه معارف الهيه راجع به مبدأ و معاد را براى بشر ممثل
مىسازند.
بحث روايتى
ديگر [ (در باره تفسير به رأى)]
در تفسير
صافى از رسول خدا 6 روايت كرده كه فرمود: هر كس قرآن را به رأى خودش تفسير
كند خدا مجلسى از آتش برايش فراهم كند [1].
مؤلف: اين
معنا را هم شيعه نقل كرده و هم سنى، و در معناى اين حديث احاديثى ديگر نيز از آن
جناب و از ائمه اهل بيت (ع) نقل شده.
از آن جمله
در كتاب منية المريد از رسول خدا 6 روايت كرده كه فرمود: هر كس در باره
قرآن بدون علم چيزى بگويد خدا جايگاه او را آتش قرار دهد[2].
مؤلف: اين
روايت را ابو داود[3] هم در سنن
خود نقل كرده.
و نيز در
همان كتاب از آن جناب روايت آورده كه فرمود: كسى كه در باره قرآن بدون علم،
چيزى بگويد روز قيامت با افسار و دهنهاى از آتش، لگام شده مىآيد [4].
و باز در
همان كتاب از آن جناب روايت كرده كه فرمود: كسى كه در باره قرآن به رأى خود
سخن گويد، و درست هم گفته باشد، باز به خطا رفته است [5].
مؤلف: اين
روايت را ابو داوود[6] و ترمذى و
نسايى هم آوردهاند.
و باز در
همان كتاب از آن جناب آمده كه فرمود: از مهمترين خطرى كه من مىترسم متوجه
امتم شود، و بعد از من ايشان را گمراه كند، اين است كه قرآن را بر غير مواضعش
تطبيق