نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 7
براى آن
عذاب داشته باشد، از ناحيه غير خدا نيست. البته احتمال هم دارد كه متعلق به كلمه
عذاب باشد، و فرموده باشد: عذابى از ناحيه خداى ذى المعارج . و
كلمه معارج جمع معرج است كه مفسرين آن را به آلت صعود
يعنى نردبان معنا و به مقامات ملكوت كه فرشتگان هنگام مراجعه به خداى سبحان به آن
عروج مىكنند تفسير كردهاند[1]. جمله بعد
هم كه مىفرمايد:(تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ ...) معارج را به همين معنا تفسير كرده، پس خداى
سبحان معارجى از ملكوت و مقاماتى از پايين به بالا دارد كه هر مقام بالاتر، از
مقام پايينتر خود شريفتر است، و ملائكه و روح هر يك بر حسب قربى كه به خدا دارند
در آن مقامات بالا مىروند، و اين مقامات حقايقى ملكوتى هستند، نه چون مقامات دنيا
وهمى و اعتبارى.
[مقصود
از توصيف خداى تعالى به ذى المعارج ]
بعضى[2]
از مفسرين گفتهاند: مراد از معارج، درجاتى است كه اعتقادات حقه و اعمال صالحه به
حسب اختلاف ارزشهايش بدان مقامات بالا مىروند، هم چنان كه خداى تعالى فرموده:(إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ)[3]، و
نيز فرموده:(وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ)[4].
بعضى[5]
ديگر گفتهاند: مراد از معارج، مقامات قربى است كه مؤمنين، با ايمان و عمل صالح
خود به آن مقامات ارتقا مىيابند، هم چنان كه خداى تعالى فرموده:(هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ)[6]، و
نيز فرموده:(لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ
رِزْقٌ كَرِيمٌ)[7]، و
نيز فرموده:(رَفِيعُ الدَّرَجاتِ ذُو الْعَرْشِ)[8].
و
ليكن حق مطلب آن است كه برگشت دو وجه اخير به همان وجه اول است، و درجات ياد شده
همانطور كه گفتيم واقعيتهاى خارجى هستند، نه چون مقامات دنيايى كه