نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 638
نوبت نازل
شده باشد يكى در مكه و بار ديگر در مدينه.
(إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ) در مجمع البيان مىگويد:
كلمه كوثر بر وزن فوعل به معناى چيزى است كه شانش آن است
كه كثير باشد، و كوثر به معناى خير كثير است[1].
[اقوال
مختلف در باره مراد از كوثر و بيان شواهد دال بر اينكه مراد از آن
ذريه پيامبر 6 يعنى فرزندان فاطمه 3
است]
ولى
مفسرين در تفسير كوثر و اينكه كوثر چيست اختلافى عجيب كردهاند: بعضى[2]
گفتهاند: خير كثير است. و بعضى معانى ديگرى كردهاند كه فهرستوار از نظر خواننده
مىگذرد:
1-
نهرى است در بهشت. 2- حوض خاص رسول خدا 6 در بهشت و يا در محشر است. 3- اولاد
رسول خدا 6 است. 4- اصحاب و پيروان آن جناب تا روز قيامت است. 5- علماى امت او
است. 6- قرآن و فضائل بسيار آن.
7-
مقام نبوت است. 8- تيسير قرآن و تخفيف شرايع و احكام است. 9- اسلام است. 10- توحيد
است. 11- علم و حكمت است. 12- فضائل رسول خدا 6 است.
13-
مقام محمود است. 14- نور قلب شريف رسول خدا 6 است[3].
و از اين قبيل اقوالى ديگر كه به طورى كه از بعضى[4]
از مفسرين نقل شده بالغ بر بيست و شش قول است.
صاحبان
دو قول اول استدلال كردهاند به بعضى روايات، و اما باقى اقوال هيچ دليلى ندارند
به جز تحكم و بى دليل حرف زدن، و به هر حال اينكه در آخر سوره فرمود:(إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ) با در نظر گرفتن اينكه
كلمه ابتر در ظاهر به معناى اجاق كور است، و نيز با در نظر گرفتن
اينكه جمله مذكور از باب قصر قلب است، چنين به دست مىآيد كه منظور از كوثر، تنها
و تنها كثرت ذريهاى است كه خداى تعالى به آن جناب ارزانى داشته، (و بركتى است كه
در نسل آن جناب قرار داده)، و يا مراد هم خير كثير است و هم كثرت ذريه، چيزى كه
هست كثرت ذريه يكى از مصاديق خير كثير است، و اگر مراد مساله ذريه به استقلال و يا
به طور ضمنى نبود، آوردن كلمه ان در جمله (إِنَّ
شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ) فايدهاى نداشت، زيرا
كلمه ان علاوه بر تحقيق، تعليل را هم مىرساند و معنا ندارد بفرمايد
ما به تو حوض داديم، چون كه بدگوى تو اجاق كور است و يا بى خبر است.