نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 600
در جمع مال
و اولاد و ياوران با يكديگر از خداى تعالى و از سعادت واقعى خود بىخبر مىمانند،
از تبعات و آثار سوء خسرانآور اين سرگرمى غفلت مىورزند. و ايشان را تهديد مىكند
به اينكه به زودى نتيجه سرگرمىهاى بيهوده خود را مىدانند و مىبينند، و به زودى
از اين نعمتها كه در اختيارشان گذاشته شده بود تا شكرش را بجاى آورند بازخواست
مىشوند، كه چرا در شكرگزارى خدا خود را به نادانى زديد، و به كارهاى بيهوده سرگرم
كرديد، و چرا نعمت خدا را با كفران مقابله نموديد.
و
اين سوره از نظر سياقى كه دارد هم با مكى بودن مىسازد، و هم با مدنى بودن، و به
زودى روايات در سبب نزول آن در بحث روايتى خواهد آمد ان شاء اللَّه.
[توضيح
مفردات و مفاد آيات:(أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ
الْمَقابِرَ ...) كه متضمن توبيخ شديد مردم در جمع مال و نفرات
است]
(أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ) در مفردات
مىگويد: كلمه لهو به معناى هر كار بيهوده و بىارزشى است كه آدمى را
از كار مهم و پر ارزش باز بدارد، وقتى مىگويند: ألهاه كذا معنايش اين
است كه آن كار بيهوده وى را مشغول به خود كرد و از كارى مهمتر بازش داشت و در
قرآن كريم آمده:
اما
كلمه تكاثر و مكاثرة كه اولى مصدر باب تفاعل، و دومى باب
مفاعله است، هر دو به معناى آن است كه جمعى در كثرت مال و اولاد و عزت با يكديگر
مبارات و مفاخره كنند[2].
و
در معناى مقابر گفته جمع مقبره است، كه- به كسره ميم و فتحه آن- به
معناى محل قبر است، و در قرآن كريم آمده، آنجا كه فرموده:(حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ) و زيارت مقابر كنايه از مردن است[3].
و
بنا به معنايى كه او كرده و بنا بر آنچه به كمك سياق فهميده مىشود معناى آيه اين
است كه: تكاثر و مفاخرت شما در داشتن مال و زينت دنيا، و مسابقه گذشتنتان در جمع
عده و عده، شما را از آنچه واجب بود بر شما بازداشت، و آن عبارت بود از ذكر خدا،
در نتيجه عمرى را به غفلت گذرانديد، تا مرگتان فرا رسيد.
بعضى[4]
آيه را چنين معنا كردهاند كه: مباهات كردن و افتخار نمودن به كثرت نفرات،