نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 517
معناى وجه
اللَّه تعالى و در معناى اسم اعلى بحث كرديم.
(وَ لَسَوْفَ يَرْضى) يعنى و هر آينه او- همان مرد اتقى-
به زودى با دريافت اجر جزيل و پاداش حسن و جميلى كه پروردگارش به او مىدهد خشنود
مىگردد.
در
اين آيه خداى تعالى را با دو صفت رب و اعلى ستوده، تا
اشاره كرده باشد به اينكه آنچه به عنوان جزا به او مىدهند كه بزرگترين جزا و
گرانقدرترين است، به مقتضاى ربوبيت خداى تعالى و تناسب با بلندى مقام او است، (نه
متناسب با عمل بنده) و از اينجا وجه التفات در آيه قبلى روشن مىشود، در آيه
فانذرتكم خداى تعالى متكلم بود، و در آيه قبلى غايب فرض شده، تا به دو وصف
رب و اعلى متصف گردد.
بحث
روايتى [ (رواياتى در باره نزول آيات:(فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ
اتَّقى ...) در شان ابو دحداح و روايتى در باره اينكه هدايت كننده
خدا است) 5]
در
كافى به سند خود از محمد بن مسلم روايت كرده كه گفت: از امام باقر (ع) معناى آيه(وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى)، و آيه(وَ النَّجْمِ إِذا هَوى) و آيات نظائر اين دو را كه در آنها
به حقايق تكوينى سوگند ياد شده پرسيدم و عرضه داشتم آيا ما نيز مىتوانيم
مثلا به خورشيد و ستاره سوگند بخوريم؟ فرمود: خداى تعالى مىتواند به هر يك
از مخلوقاتش سوگند ياد كند، ولى بندگانش نمىتوانند به غير او سوگند بخورند[1].
مؤلف:
اين روايت را مرحوم صدوق هم به سند خود از على بن مهزيار از ابو جعفر دوم امام
جواد (ع) نقل كرده[2]. و در
تفسير قمى در ذيل آيه(وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى)
آمده كه امام درباره معنايش فرمود: سوگند به شب وقتى كه روز را مىپوشاند[3].
و
از حميرى نقل شده كه در قرب الاسناد از احمد بن محمد، از احمد بن محمد بن ابى نصر،
از ابى الحسن رضا (ع) روايت كرده كه گفت: از آن جناب شنيدم در تفسير آيه(وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى) مىفرمود: مردى در حياط خانه
مسلمانى درخت خرمايى داشت، و به همين بهانه باعث زحمت صاحب خانه مىشد، صاحب خانه
نزد رسول خدا 6 شكايت كرد، حضرت، صاحب درخت را خواست وقتى آمد