نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 473
پروردگارم
احترامم كرده، و اين را وقتى مىگويد كه خدا مورد امتحانش قرار داده باشد.
و
جمله فاكرمه و نعمه تفسير كلمه ابتلاء است، و مراد از
اكرام و تنعيم، اكرام و تنعيم صورى است، و به عبارت ديگر مراد اكرام و تنعيم حدوثى
است، نه بقايى، و مىخواهد بفرمايد خداى تعالى او را اكرام كرده و نعمت داده تا
شكرش را بجاى آرند و بندگيش كنند، و ليكن انسان همان را مايه درد سر خود كرد و در
راهى مصرف كرد كه مستحق عذاب گرديد.
(فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ)- يعنى مىگويد خداى تعالى مرا مورد
كرامت و نعمتى از خود قرار داد، به دليل اينكه به من نعمتهايى داده كه به ديگران
نداده، و يا به عبارتى خيال مىكند كه اين قدرت و دارايى كه به او دادهاند هم
اكرام و تنعيم حدوثى است و هم بقايى، و به همين جهت به خود اجازه مىدهد هر كارى
كه خواست بكند، چون وقتى انسان پنداشت بقاى نعمت و قدرتش تضمين شده، هر كارى
بخواهد مىكند.
در
اينجا سؤالى است و آن اينكه اين جمله كه مورد بحث ما است حكايت زبان حال انسان
است، و از ديدگاه يك انسان طبيعى خبر مىدهد، و از اينكه مىگويد: رب من مرا
اكرام كرده و خداى تعالى را رب خود معرفى مىكند، بر مىآيد كه گوينده اين
سخن، خدا و ربوبيتش را قبول دارد، با اينكه وثنى مذهبان كه منكر ربوبيت صانعند
معتقد به چنين چيزى نيستند؟
پاسخ
اين سؤال اين است كه: همانطور كه در سؤال آمده بود سخن مذكور زبان حال فطرت است، و
وثنى مذهبان هم به حسب فطرتشان اعتراف به اين معنا دارند، هر چند كه به زبان
نمىگويند و از اقرار بدان استنكاف مىورزند، علاوه بر اين قرآن كريم خواسته است
رعايت مقابله با جمله(إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ) را
كرده باشد.
[و
آزمايش خدا با فقر و تنگدستى را اهانت و خوارى از ناحيه خدا مىپندارد]
(وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي
أَهانَنِ) يعنى وقتى خداى تعالى او را مورد آزمايش قرار مىدهد و به اين منظور
رزقش را تنگ مىگيرد، مىگويد پروردگار من مرا خوار كرد، و به هيچم نگرفت.
از
مجموع دو آيه، سه نكته استفاده مىشود:
اول
اينكه: از تكرار كلمه ابتلاء، هم در نعمت و هم در محروم كردن استفاده مىشود كه هم
نعمت دادن خدا امتحان است، و هم نعمت ندادنش، هم چنان كه آيه زير هم همين معنا را
تذكر داده مىفرمايد:(وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ
الْخَيْرِ فِتْنَةً)[1]،
پس اين آيه انسان را در طرز تفكرش تخطئه مىكند.
[1] شما را از در آزمون به وسيله خير و شر مىآزماييم. سوره
انبياء، آيه 35.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 473