نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 44
است، كه يا
مربوط به اول گفتار است و معنايش اين است كه: لو كنتم من اهل العلم لاستجبتم
دعوتى و آمنتم- اگر از اهل علم بوديد، دعوت مرا اجابت مىكرديد، و ايمان
مىآورديد و يا مربوط به آخر كلام است و معنايش اين است كه: لو كنتم
من اهل العلم لعلمتم ان للَّه أجلين، و أن أجله اذا جاء لا يؤخر و استجبتم دعوتى
...- اگر از اهل علم بوديد، مىدانستيد كه خدا دو اجل دارد، و وقتى اجلش برسد
تاخير نمىافتد، آن وقت دعوتم را مىپذيرفتيد ... .
(قالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَ نَهاراً فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعائِي
إِلَّا فِراراً) گوينده اين سخن نوح (ع) است، و منظور از اينكه
گفت: شب و روز ايشان را خواندم اين است كه به عبادت خدا و تقوى و طاعت
رسولشان خواندم، و خواندن در شب و روز كنايه است از اينكه دائما و به طور خستگى
ناپذير خواندم.
(فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعائِي إِلَّا فِراراً)- يعنى فرار
از اجابت دعوتم، پس تعبير به فرار استعاره از تمرد و نپذيرفتن است، در
اين جمله زيادتر شدن فرارشان را به دعوت خود نسبت داده و گفته دعوت من فرار ايشان
را زيادتر كرد، و اين براى آن است كه در دعوت آن جناب شائبه سببيت هست، چون وقتى
خير در غير مورد صالح واقع شود، خود آن مورد و محل به خاطر فسادى كه دارد آن خير
را فاسد نموده، شرش مىسازد، هم چنان كه خود قرآن در باره صفت خود مىفرمايد:(وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا
يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً)[1].
(وَ إِنِّي كُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِي
آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِيابَهُمْ ...) در اين آيه
مغفرت را هدف دعوت قرار داده، با اينكه هدف دعوت نخست ايمان آوردن ايشان، و سپس
مغفرت خدا است، و اين براى آن بود كه خواسته به خيرخواهى خود براى آنان اشاره كند،
و بفهماند كه اگر دعوتشان مىكند منظورش تنها و تنها تامين خير دنيا و آخرت ايشان
است.
(جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ)- معنايش اين نيست كه حقيقتا
انگشت در گوش خود كردند، بلكه اين تعبير كنايه است از اينكه از شنيدن دعوت او
استنكاف ورزيدند، و معناى جمله(وَ اسْتَغْشَوْا
ثِيابَهُمْ)، هم هر چند اين است كه جامه خود بسر كشيدند تا مرا نبينند، و سخنم
را نشنوند، ولى اين تعبير هم كنايه است از تنفر آنان و گوش ندادنشان به سخن وى.
[1] ما در قرآن چيزهايى نازل كردهايم كه شفاء و رحمت براى
مؤمنين است، و در ستمكاران جز زيادتر شدن خسران اثرى ندارد. سوره اسرى، آيه 82.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 44