نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 429
معناى بلندى
و ارتفاع مىآيد، و از اين باب است كه مىگويند: ثقب الطائر يعنى
پرنده اوج گرفت، به اين مناسبت كه با پرواز خود جو بالا را پاره مىكند.
پس
اينكه فرمود:(وَ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ) سوگندى است
به آسمان و به طارق، و آن گاه طارق را تفسير كرده به نجم، يعنى ستاره كه در شب
طلوع مىكند. و جمله(وَ ما أَدْراكَ مَا الطَّارِقُ)
امر آن را بزرگ داشته، مىفهماند كه به چيز بزرگى سوگند ياد كرده. و جمله(النَّجْمُ الثَّاقِبُ) بيان طارق است، و جمله در معناى
جواب استفهام تقديرى است، گويا وقتى فرموده:
تو
نمىدانى كه طارق چيست! شخصى پرسيده: چيست؟ فرموده:(النَّجْمُ الثَّاقِبُ).
[مراد
از اينكه فرمود: هيچ نفسى نيست جز اينكه بر آن حافظى است ]
(إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْها حافِظٌ) اين جمله
جواب قسم است، و كلمه لما در آن به معناى الا است، و
معناى آيه اين است كه: هيچ نفسى نيست الا اينكه نگهبانى بر او موكل است. و مراد از
موكل شدن نگهبانى براى حفظ نفس، اين است كه فرشتگانى اعمال خوب و بد هر كسى را
مىنويسند، و به همان نيت و نحوهاى كه صادر شده مىنويسند، تا بر طبق آن در قيامت
حساب و جزا داده بشوند، پس منظور از حافظ ، فرشته، و منظور از
محفوظ عمل آدمى است، هم چنان كه در جاى ديگر فرموده:(وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ كِراماً كاتِبِينَ يَعْلَمُونَ ما
تَفْعَلُونَ)[1].
و
بعيد نيست كه مراد از حفظ نفس، حفظ خود نفس و اعمال آن باشد، و منظور از حافظ، جنس
آن بوده باشد، كه در اين صورت چنين افاده مىكند كه جانهاى انسانها بعد از مردن
نيز محفوظ است، و با مردن نابود و فاسد نمىشود، تا روزى كه خداى سبحان بدنها را
دوباره زنده كند، در آن روز جانها به كالبدها برگشته دوباره انسان بعينه و شخصه
همان انسان دنيا خواهد شد، آن گاه طبق آنچه اعمالش اقتضا دارد جزا داده خواهد شد،
چون اعمال او نيز نزد خدا محفوظ است، چه خيرش و چه شرش.
بسيارى
از آيات قرآن كه دلالت بر حفظ اشيا دارد اين نظريه را تاييد مىكند، مانند آيه(قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ)[2]، و
آيه(اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ
الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى عَلَيْهَا
الْمَوْتَ)[3].
[1] و به درستى بر هر يك از شما حافظانى موكلند، حافظانى بزرگوار
و نويسنده، آنچه شما انجام دهيد مىدانند. سوره انفطار، آيه 12.
[2] بگو ملك الموتى كه موكل بر شما است شما را تحويل مىگيرد.
سوره الم سجده، آيه 11.
[3] خداست كه جانها را در حين مرگش مىگيرد، و نيز جانهايى را كه
هنوز نمرده و به خواب مىرود مىگيرد، اگر اجلش رسيده باشد ديگر به بدنش بر
نمىگرداند، و نزد خود نگه مىدارد. سوره زمر،
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 429