نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 415
بفهماند،
شاهد و مشهودى كه از حيطه تعريف بيرون است.
[اقوال
عديده مفسرين در باره مراد از(شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ)]
مفسرين
در تفسير شاهد و مشهود سخنان بسيار دارند كه بعضى آنها را
تا سى وجه شمردهاند، از قبيل اينكه بعضى[1]
گفتهاند: شاهد روز جمعه، و مشهود روز عرفه است. يا شاهد روز عيد قربان و مشهود
روز عرفه است. و يا شاهد روز عرفه و مشهود روز قيامت است.
يا
شاهد فرشته است كه عليه انسان شهادت مىدهد و مشهود روز قيامت است. و يا اينكه
شاهد گواهانند كه عليه مردم شهادت مىدهند و مشهود مردمى هستند كه عليهشان شهادت
داده شده.
و
يا اينكه شاهد امت اسلام و مشهود ساير امتها هستند. و يا شاهد اعضاى بنى آدم و
مشهود خود آدمى است. و يا شاهد حجر الاسود و مشهود حاجيان هستند. و يا شاهد شب و
روزها و مشهود بنى آدم است. و يا شاهد انبيا و مشهود محمد 6 است، و يا شاهد خداى
سبحان و مشهود كلمه لا اله الا اللَّه است.
و
يا اينكه شاهد خلق و مشهود حق است. يا شاهد خداى تعالى و مشهود روز قيامت است. يا
شاهد آدم و ذريه او، و مشهود روز قيامت است. يا شاهد روز ترويه، و مشهود روز عرفه
است و يا روز دوشنبه و روز جمعه است. و يا اينكه شاهد مقربين، و مشهود عليين
هستند.
و
يا شاهد طفل در داستان اخدود است كه به مادرش گفت صبر كن كه تو بر حقى، و مشهود
خود واقعه است. و يا اينكه شاهد ملائكه دنبالرو و نويسنده اعمال، و مشهود قرآن
فجر است، و اقوال ديگرى از اين قبيل[2].
و
اكثر اين اقوال- به طورى كه ملاحظه مىكنيد- مبنى بر اين است كه شهادت را به معناى
اداى شهادت بگيريم. و بعضى مبنى بر اين است كه براى شاهد و مشهود دو معنا قائل
شويم، و خواننده محترم ضعف اين دو اساس را به دست آورد و توجه فرمود كه: مناسبتر
با سياق اين است كه اين دو كلمه را به معناى مشاهده بگيريم، هر چند كه مستلزم
شهادت به معناى ادا در روز قيامت هم باشد، و شاهد قابل انطباق بر رسول خدا 6 نيز
باشد.
و
چطور ممكن است منطبق نباشد با اينكه خود خداى تعالى او را شاهد خوانده و فرموده:(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ
نَذِيراً)[3]، و
نيز او را شهيد خوانده و فرموده: