نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 370
شمار بيرون
است برقرار ساخت، و همه اينها مظاهرى از تدبير خداى تعالى است، او است كه اين
نعمتها را افاضه مىفرمايد، بدون اينكه منفعتى براى خود خواسته باشد، و بدون
اينكه ناسپاسى انسانها مانع افاضه او شود، آرى افاضه او از كريمى او است.
(فِي أَيِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَكَّبَكَ)- اين آيه شريفه جمله
عدلك را بيان مىكند، و به همين جهت در اول آن واو عاطفه نيامده. كلمه
صورت به معناى نقشى است كه اجرام و اعيان به خود مىگيرند، و با صورت خاص به
خود، از جرمهاى ديگر مشخص مىگردند، مثلا معلوم مىشود اين يكى سنگ و آن ديگرى كفش
و آن سومى آجر است. و كلمه ما در آيه زايده است، كه صرفا به منظور
تاكيد آمده.
و
معنايش اين است كه: اى انسان چه باعث شد به پروردگار كريمت كه تو را آفريد، و
اعضاء و قوايت را تسويه كرد، و در هر شكلى كه خواست تو را تركيب نمود، مغرور شوى؟
-
با اينكه او نخواسته و نمىخواهد مگر چيزى را كه مقتضاى حكمت باشد- تو را به
مقتضاى حكمت مركب كرد از نر و ماده، سفيد و سياه، بلند و كوتاه، چاق و لاغر، قوى و
ضعيف، و غير اينها، و نيز مركبت كرد از اعضايى كه در همه افراد هست، و در بين خود
از يكديگر متمايز است، نظير دو دست، دو پا، دو چشم، سر و بدن، و استواى قامت، و
امثال آن كه همه اينها از مصاديق عدل در تركيب اجزا با يكديگر است، و يا به تعبير
آيه شريفه(لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ
تَقْوِيمٍ)[1]
احسن تقويم است و همه به تدبير رب كريم منتهى مىشود، و خود انسان در هيچ يك از
آنها دخالتى ندارد.
(كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ) كلمه كلا مثل
كلمه حاشا ردع و انكار را مىرساند، در اينجا مىخواهد مغروريت انسان
به كرم خداى تعالى را ردع كند، كه انسانهاى ناسپاس آن را وسيله و بهانه كفر و
معصيت خود كردند، مىفرمايد مغرور نشويد كه اين غرور سودى به حال شما نخواهد داشت.
(بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ)- يعنى نه، بلكه شما جزا را تكذيب
مىكنيد، در اين جمله از آنچه از آيه(ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ
الْكَرِيمِ) استفاده مىشود اعراض شده، از آن جمله استفاده مىشود كه علت كفر و
معصيت آنان مغرور شدن به كرم الهى بوده، و گر نه به قيامت و جزا و لو بالقوه
اعتراف دارند، چون فطرت سليم بر آن حكم مىكند، در اين جمله مىفرمايد: نه، علت
اين نيست، بلكه علت واقعى اين جرأت و حسارت بر كفران و نافرمانى، بدون كمترين ترسى
از
[1] كه ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريدهايم. سوره تين،
آيه 4.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 370