نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 367
آن علمى است
كه بعد از منتشر شدن نامه اعمالش پيدا مىكند، چون آيات زير هم دلالت دارد بر
اينكه انسان به اعمالى كه كرده آگاه است:(بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ وَ لَوْ
أَلْقى مَعاذِيرَهُ)[1]،(يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ ما سَعى)[2]،(يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ
ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ)[3].
و
مراد از نفس ، جنس انسانها است، پس عموميت را افاده مىكند. و مراد
از آنچه مقدم و مؤخر داشته ، اعمالى است كه خودش كرده، و سنتهايى است
كه براى بعد از مرگش باب كرده، حال چه سنت خوب و چه سنت زشت، كه بعد از مردنش هر
كس به آن سنتها عمل كند ثواب و عقاب را به حساب او نيز مىنويسند، هم چنان كه
فرمود:(وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ)[4].
ولى
بعضى[5]
گفتهاند: مراد از اين دو جمله، اعمالى كه در اول عمر كرده و اعمالى كه در آخر عمر
انجام داده مىباشد، در نتيجه عبارت(ما قَدَّمَتْ وَ
أَخَّرَتْ) مىخواهد بفهماند به همه اعمال خود آگاه مىشود و چنان نيست كه
اعمال دوران كودكى و جوانى را فراموش كند.
بعضى[6]
ديگر در معناى تقديم و تاخير وجوهى ديگر گفتهاند كه قابل اعتناء نيست، هر كس
بخواهد مىتواند به تفاسير مطول مراجعه كند.
و
ما در تفسير آيه(لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ)[7]
كلامى داشتيم كه مراجعه به آن براى اينجا بىفايده نيست.
(
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ) ...(رَكَّبَكَ ) اين آيه شريفه انسان را مورد عتاب قرار داده، سرزنش مىكند، و منظور
از اين انسان، افرادى هستند كه منكر روز جزايند، چون دنبال اين آيات فرموده:(كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ)،
[1] نه، بلكه انسان بصير به نفس خويش است، اگر بهانهها راى كنار
بگذارد. سوره قيامت، آيه 14 و 15.
[2] روزى كه انسان متذكر مىشود كه چه كرده است. سوره نازعات،
آيه 35.
[3] روزى كه انسان آنچه از خير و يا از شر انجام داده حاضر
مىيابد. سوره آل عمران، آيه 30.
[4] و ما كردار گذشته و آثار آيندهشان راى مىنويسيم. سوره يس
آيه 12.