نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 164
و سرپيچى از
اطاعت خدا ملامت مىكند، و در روز قيامت سودش مىرساند.
بعضى[1]
گفتهاند: منظور از نفس لوامه جان آدمى است، چه انسان مؤمن صالح، و چه انسان كافر
فاجر، براى اينكه هر دوى اين جانها آدمى را در قيامت ملامت مىكنند، نفس كافر،
كافر را ملامت مىكند، به خاطر اينكه كفر و فجورش، و نفس مؤمن، مؤمن را ملامت
مىكند، به خاطر كمى اطاعتش، و اينكه در صدد بر نيامد خيرى بيشتر كسب كند.
بعضى[2]
گفتهاند: مراد از نفس لوامه تنها نفس كافر است كه در قيامت او را به خاطر كفر و
معصيتى كه در دنيا مرتكب شده ملامت مىكند، هم چنان كه فرمود:(وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ)[3]،
كه البته براى هر يك از اين اقوال وجهى است.
و
جواب قسم حذف شده، و آيات بعدى بر آن دلالت دارد، و تقدير كلام ليبعثن
است، و به اين جهت حذف شده كه بر عظمت امر بعث دلالت كند، هم چنان كه در جاى ديگر
در عظمت بعث فرموده:(ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ
الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً)[4]، و
نيز فرموده:(إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكادُ أُخْفِيها لِتُجْزى
كُلُّ نَفْسٍ بِما تَسْعى)[5]، و
نيز فرموده(عَمَّ يَتَساءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ)[6].
(أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ) كلمه
حسبان كه مصدر فعل يحسب است به معناى ظن (پندار) است، و اگر
استخوان را به صيغه جمع آورده و فرمود انسان گمان كرده ما استخوانهايش را جمع
نمىكنيم؟ براى آن بود كه كنايه باشد از زنده كردن همه مردگان، و استفهام در اين
آيه توبيخى است، و معناى آيه روشن است.
(بَلى قادِرِينَ عَلى أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ) بلى ما آن
را جمع مىكنيم. و جمله قادرين حال از فاعل مدخول بلى
است،