نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 113
منظور
از أقوم قيلا اين است كه برخاستن آدمى از بستر براى رضاى خدا (و نه
براى هيچ كس ديگر) قيامى است استوار[1].
مؤلف:
اين روايت به دو سند ديگر در تهذيب و علل از هشام از آن جناب نقل شده[2].
و
در مجمع البيان در ذيل آيه(إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ)
آمده كه از امام باقر و امام صادق (ع) روايت شده كه فرمودند: منظور به نماز
ايستادن در آخر شب است[3] و در الدر
المنثور است كه ابن منذر از حسين بن على (ع) روايت كرده كه آن جناب را ديدند، بين
مغرب و عشا نماز مىخواند، سببش را پرسيدند، فرمود: اين از همان ناشئه است[4].
[مراد
از تبتل به سوى خدا ((وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا))]
و
در مجمع البيان در ذيل آيه(وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ
تَبْتِيلًا) مىگويد محمد بن مسلم و زراره و حمران از امام باقر و امام صادق (ع)
روايت كردهاند كه فرمودند: منظور از اين(تَبَتَّلْ)،
بلند كردن دستها در نماز است. و در روايت ابى بصير آمده كه فرمود:
تبتل اين است كه در نماز دست به سوى خدا بردارى و تضرع كنى[5].
مؤلف:
اين روايت با قنوت نماز منطبق است. و در روايتى[6]
ديگر آمده كه تبتل به معناى بلند كردن دستها و حركت دادن انگشتان
سبابه است. و در روايتى[7] ديگر آمده
كه اشاره كردن با انگشتان است. و در روايتى[8]
ديگر آمده كه دعا كردن با يك انگشت و اشاره كردن با آن است.
باز
در مجمع البيان است كه از عبد اللَّه بن عمر نقل شده كه وقتى رسول خدا 6 شنيد
كسى مىخواند:(وَ طَعاماً ذا غُصَّةٍ)، از شنيدن
آن غش كرد[9].
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(وَ كانَتِ الْجِبالُ
كَثِيباً مَهِيلًا) آمده: يعنى مانند تل ريگ كه از بالا فرو بريزد[10].