و از امام
صادق ع روايت كرده كه فرمود: الدعاء يرد القضاء بعد ما ابرم ابراما
دعا قضا را بعد از آنكه تا حدى حتمى شده رد مىكند.[2]
و از امام ابى الحسن موسى ع روايت آورده كه فرمود: بر شما باد دعا كردن، كه دعا و
درخواست از خداى عز و جل بلا را رد مىكند هر چند كه آن بلا مقدر شده قضايش رانده شده
باشد، و تا مرحله اجرا جز امضاى آن فاصلهاى نمانده باشد، در همين حال هم اگر از
خداى تعالى درخواست شود آن بلا را به نحوى كه خود مىداند بر مىگرداند.[3] و از امام صادق ع روايت شده است كه
فرمود: دعا قضاى مبرم و حتمى را بر مىگرداند، پس دعا بسيار كنيد، كه كليد همه
رحمتها و رستگارىها و كليد برآمدن هر حاجت است، و مردم به آنچه نزد خدا دارند
نمىرسند مگر به دعا، چون هيچ درى نيست كه وقتى بسيار كوبيده شود به روى كوبنده
باز نگردد.
[4] مؤلف: و در اين
روايت اشارهاى است به اصرار در دعا، و اينكه اصرار در دعا يكى از راههاى استجابت
آن است، سرش هم اين است كه دعا بسيار كردن، قلب را صفا مىدهد.
و از اسماعيل
بن همام از ابى الحسن ع روايت كرده، كه فرمود: دعاى بنده خدا در خلوت و پنهانى با
اينكه يك نفر است با دعاى هفتاد نفر در علانيه و آشكارا برابرى مىكند.
مؤلف: و در
اين كلام اشاره به اين نكته است كه پوشاندن دعا و سرى انجام دادن آن خلوص در طلب
را بهتر حفظ مىكند.
و در كتاب
مكارم الاخلاق از امام صادق ع روايت كرده كه فرمود: لا يزال دعا در پس پرده
استجابت هست تا بر محمد و آل او صلوات فرستاده شود.
و نيز از
امام صادق ع نقل كرده كه فرمود: كسى كه قبل از خودش چهل نفر از مؤمنين را دعا كند
بعد براى خود دعا كند، دعايش مستجاب مىشود.[5]
و نيز از امام صادق ع روايت كرده كه در پاسخ مردى از اصحابش كه گفت: