نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 32
اگر ما شما را دستور داديم كه در سفر و مرض روزه
را بخوريد براى اين بود كه بار تكليف شما را سبك كنيم، و هم براى اينكه عدد سى
روزه را تكميل كرده باشيم، و بعيد نيست كه ايراد جمله:(وَ
لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ) باعث شده كه ديگر مانند آيه قبلى حكم آن صورت را
كه روزه طاقتفرسا باشد بيان نكند چون هم بيان آيه قبلى براى اينجا نيز كافى بود و
هم كلمه (سختى بر شما نخواسته) دلالت بر آن مىكرد.(وَ
لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ...)ظاهر دو
جمله مورد بحث بطورى كه لام غايت (البته غايت به معناى غرض كه آن نيز اصطلاح ديگرى
است) اشعار دارد، اين است كه مىخواهند غايت و نتيجه اصل روزه را بيان كنند، نه
حكم استثناى مريض و مسافر را چون وقتى مىبينيم جمله(شَهْرُ
رَمَضانَ) را مقيد كرد به جمله:(الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ
الْقُرْآنُ ...)، مىفهميم كه ميان وجوب روزه رمضان و نازل شدن
قرآن در رمضان يك نحوه ارتباط و پيوستگى وجود دارد، در نتيجه برگشت معناى غايت به
اين مىشود كه تلبس و اشتغال به روزه براى اظهار كبريايى حق تعالى است به خاطر
اينكه قرآن را بر ايشان نازل فرمود، و ربوبيت خود و عبوديت بندگان را اعلام داشت،
و نيز بدين منظور بود كه در مقابل اينكه به سوى حق هدايتشان فرموده و با كتاب خود
برايشان حق را از باطل جدا كرده شكرش را بجاى آرند.
و چون روزه
وقتى متصف به اين صفت مىشود، يعنى وقتى شكر نعمتهاى خدا مىشود كه مشتمل بر
حقيقت معناى روزه باشد، يعنى از روى اخلاص انجام شود، و روزهدار از آلودگيهاى
طبيعت پاك باشد، و از بزرگترين مشتهيات نفس چشم بپوشد، لذا دنبال آيه نفرمود:
و
ليتشكروا اللَّه ، چون شكر تنها با روزه واقعى محقق مىشود، بلكه در مقابل
فرمود:(وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداكُمْ) براى اينكه
تكبير و بزرگداشت خدا با صورت روزه هم انجام مىشود، چه اينكه اين صورت، حقيقت هم
داشته باشد و يا نداشته باشد، و بهمين جهت مساله شكر را با كلمه لعل اميد
است ، از تكبير جدا كرد، و فرمود،(وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ
عَلى ما هَداكُمْ، وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ) همانطور كه در اول
آيات، در باره روزه فرمود:(لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ).
بحث روايتى
[ (شامل رواياتى در ذيل آيات روزه و نزول قرآن)]
در حديث قدسى
(يعنى احاديثى كه سلسله سندش منتهى به خود خداى تعالى مىشود) آمده: كه
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 32