نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 19
تفسير قرآن كريم سالها در آسمان دنيا بود، در
حالى كه هدايتگر براى مردم نبود.
بعضى ديگر از
اين ايراد پاسخ دادهاند به اينكه هدايت بودن قرآن البته به اين معنا كه مىتواند
هادى مردم باشد و مردم را از ضلالت نجات دهد و فارق ميان حق و باطل باشد، معنايى
است كه منافات ندارد با اينكه چند سالى در آسمان دنيا بدون هدايت فعلى و خلاصه
راكد مانده باشد، تا وقتى زمان به كار افتادنش رسيد از آسمان به زمين نازل گردد، و
نظائر آن بسيار است، مانند قوانينى كه از مجلس قانونگذارى گذشته تا هر وقت زمان
بكار بردن فلان مادهاش رسيد آن را به كار ببرند، و از قوه به فعليت در آورند.
اين بود پرسش
و پاسخهايى كه پيرامون آيه كردهاند، و ليكن حق مطلب اين است كه حكم قوانين و
دستورات با حكم خطاباتى كه متوجه اشخاص مىشود فرق دارد، در خطابات بايد قبل از
صدور خطاب مخاطبى باشد، هر چند به مدتى اندك آن گاه به او خطاب كنند، و معنا ندارد
خطاب از مقام تخاطب جلوتر باشد، و در قرآن كريم از اين خطابها بسيار است، مانند
خطاب در آيه:(قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِي تُجادِلُكَ فِي
زَوْجِها وَ تَشْتَكِي إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ يَسْمَعُ تَحاوُرَكُما)[1].
و خطاب در
آيه:(وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا
إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً).[2] و آيه:(رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ، فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ
مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ، وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا).[3]
كه در اين سه آيه و امثال آن خطابها متوجه مخاطبينى است كه قبل از خطاب وجود
داشتهاند.
علاوه بر اينكه
در قرآن كريم ناسخ و منسوخ هست و معنا ندارد كه ناسخ و منسوخ هر دو در يك زمان
نازل شوند.
بعضى از
مفسرين پاسخ دادهاند كه مراد از نزول قرآن در ماه رمضان نزول آن قسمتى از قرآن
است كه در رمضان نازل شده.
ولى اين جواب
هم درست نيست، براى اينكه مشهور در نزد مفسرين اين است كه رسول خدا ص كه مبعوث به
قرآن بوده در روز بيست و هفتم از ماه رجب مبعوث
[1] خدا سخن آن كس كه در باره همسرش با تو مجادله مىكرد و به
خدا شكوه مىكرد شنيد، و خدا همه گفتگوى شما را مىشنود. سوره مجادله آيه
1
[2] و چون تجارت يا لهوى مىبينند تو را در وسط سخن در حالى كه
ايستادهاى رها مىكنند. سوره جمعه آيه 11
[3] مردانى كه عهد خود را كه با خدا بستهاند وفا مىكنند، بعضى
از ايشان عمرشان سرآمده، و بعضى ديگر منتظر سرآمدن عمرند، و كمترين گوشهاى از عهد
خود را دگرگون نمىسازند. سوره احزاب آيه 23
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 19