نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 127
اكبر على ما رزقنا من بهيمة الانعام.[1] و نيز در همان كتاب از همان جناب
روايت كرده كه فرمود: تكبير در ايام تشريق را بايد از نماز ظهر روز عيد تا نماز
صبح روز سوم عيد ادامه داد، و اما در شهرها اين تكبير دنبال ده نماز گفته مىشود
(كه در حقيقت از ظهر روز عيد شروع، و بعد از نماز صبح روز دوازدهم ختم مىگردد).[2] و در كتاب (من لا يحضره الفقيه) از
امام صادق ع روايت آورده كه شخصى از آن جناب از مفاد آيه: (فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ، وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلا
إِثْمَ عَلَيْهِ) ...)، پرسيد حضرت فرمود: معنايش اين نيست كه بيتوته در روز
سيزدهم واجب نيست، خواستى انجام بده و نخواستى انجام نده بلكه معنايش اين است كه
اگر اين واجب را نياوردى خدا اين گناهت را مىآمرزد، چون حاجى وقتى از حج بر
مىگردد همه گناهانش آمرزيده است.[3] و در
تفسير عياشى از آن جناب روايت كرده كه فرمود: او از حج بر مىگردد در حالى كه
گناهانش آمرزيده شده، البته خداى تعالى گناه كسى را مىآمرزد كه تقوا داشته باشد.[4] و در كتاب فقيه از امام صادق ع
روايت آورده كه در ذيل جمله: (لِمَنِ اتَّقى) ... ، فرمود:
يعنى كسى كه از شكار مىپرهيزد تا وقتى كه اهل منا از منا كوچ كنند.
و از امام
باقر ع روايت آورده كه در معناى جمله: (لمن اتقى ...)، فرمود:
يعنى كسى كه
از رفث و فسوق و جدال و ساير محرماتى كه خداى تعالى بر محرم حرام كرده اجتناب كند.[5] و نيز از آن جناب روايت كرده كه در
معناى جمله نامبرده فرمود: يعنى از خداى عز و جل پروا داشته باشد.[6] و از امام صادق ع روايت آورده كه
فرمود: يعنى كسى كه از گناهان كبيره پروا كند.[7]
مؤلف: خواننده محترم توجه فرمود كه آيه شريفه چه دلالتى دارد، و از آن چه فهميده
مىشود، ممكن هم هست ما به عموم تقوا و اينكه قيدى برايش نيامده تمسك نموده،
همانطور